Страница 6 от 10

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 18 Окт 2012 22:46
от europeandj
Бих искал да попитам някой дали има представа защо качването на пътниците в самолетите винаги става от левите врати?

Забелязал съм, че навсякъде по летищата ръкавите са направени така, че да се използват за лявата врата на самолета. Когато не е на ръкав, колкото и пъти да съм летял винаги ми е правило впечатление, че се качваме от ляво.

Благодаря!

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 18 Окт 2012 23:16
от autom8
europeandj написа:Бих искал да попитам някой дали има представа защо качването на пътниците в самолетите винаги става от левите врати?

Забелязал съм, че навсякъде по летищата ръкавите са направени така, че да се използват за лявата врата на самолета. Когато не е на ръкав, колкото и пъти да съм летял винаги ми е правило впечатление, че се качваме от ляво.

Благодаря!

E това си е въпрос направо за минимум 20 000 (по аналогия от едно ТВ шоу), ако не и повече :)
Освен, че зареждането с гориво и "багажното" са от дясно, и няма как и пасажерите да се качват от същата страна, има ли друга причина? И защо е разпределено точно така, а не обратното - качването да е от дясно, останалите процедури да се извършват от лявата страна?
Почти винаги си го задавам и аз когато се качвам на борда на самолет.

И аз благодаря както за въпроса, така и предварително за отговора!

П.П. Бих допълнил въпроса - съществуват ли някъде "обратни" пътнически самолети?

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 18 Окт 2012 23:40
от Jair
Лесният отговор, е че от едната страна се катерят пътниците, а от другата се качва каргото, провизиите, премахването на отпадъците и т.н. Това е очевидно. Интересният въпрос наистина е защо е така, а не е обратното и изрових приятна темичка в airliners.net: http://www.airliners.net/aviation-forum ... 64/#menu52

Явно е по исторически причини - от затоварването на корабите, което винаги е от ляво, та чак до качването на конете, което също винаги е от ляво. За конете особеното е, че войниците си държали мечовете от лявата страна, за да могат да ги вадят с дясната ръка, следователно е по-безопасно да се качват на коня само от ляво. Има в темата и примери, когато самолети са затоварвани от дясно.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 19 Окт 2012 02:11
от autom8
Благодаря за изчерпателния отговор, Jair !
Изчетох и отговорите в темата, която си намерил. Поредното доказателство, че базисните принципи във въздухоплаването са взаимствани и възприети от мореплаването.
Сега вече причинно-следствената връзка изглежда много по-ясна и логична. :)

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 19 Окт 2012 10:36
от Toni
autom8 написа:П.П. Бих допълнил въпроса - съществуват ли някъде "обратни" пътнически самолети?


Без да съм чел темата в а.нет, се сещам за "обратен" самолет - Ил-14 :)

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 19 Окт 2012 10:41
от slice
Точно историческа е причината да е "точно" отляво... А от там да дошли и багажите отдясно... За да не се мешат.

Това, което искам да допълня е малко номенклатура. До ден днешен се използва и терминология от корабоплаването:

Лявата страна на самолета да е port side
Дяснате страна на самолета да е starboard side.

Това наименование идва пак от същото нещо. Port-side е страната откъм пристанището, а Старборд - откъм звездите, т.е. океана/морето

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 19 Окт 2012 11:50
от autom8
slice написа: а Старборд - откъм звездите, т.е. океана/морето

В същата тема, към която Jair е дал линк, е обяснено малко и по този въпрос.
"старборд" идва от "steerboard", т.е. страната от която е било греблото за управление. А обяснението, което ти си дал, е за по-лесното запомняне.

Много добре и подробно е проследена етимологията на тези два термина тук -> http://en.wikipedia.org/wiki/Port_and_starboard

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 28 Окт 2012 20:22
от nasso3
Привет! Може ли някъде да видя точния маршрут на даден самолет? Например София - Лутън, София - Шарлероа, София - Валенсия и тнт над къде точно летят. Самолетите на всички компании по един и същ маршрут /път/ ли преминават /напр. Ники и Аустрия до Виена, Уиз и БГЕър до Мадрид, Райън Уиз и Изи до Лондон/ или има разлика. Защо имам чувството, че понякога в едната посока на дадена дестинация се минава по дадено трасе, а обратно - по доста по-различно? И до колко Flightradar24 е точен или е само за приблизителна ориентация?
Поздрави!

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 04 Ное 2012 02:37
от Toni
Flightradar24 е много прецизен, ако самолетът подава точна информация. Можеш да направиш проверка, когато работи софийският радар, колко точно се движат самолетите по перона, рульожките и пистата. Грешката е в порядъкна на до 10-ина метра.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 04 Дек 2012 11:36
от skyviewer
Маршрута зависи от полетния план и одобрението му /евентуални корекции/ от центровете в Брюксел и Бретени/за Европа/...

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 08 Яну 2013 19:21
от nasso3
Аз пак да попитам, още по-просто. Летя за Шарлероа с Уиз. На 55-тата минута от полета имам интересна снимка на обект на земята. Как да разбера къде съм бил? Питал съм няколко пъти стюарди над къде летим в момента и често отговора е "Не знам, съжалявам". Как мога като снимам от самолета и си записвам минутите от излитане на самолета, да се ориентирам после къде съм бил в дадедния момент, когато разглеждам фотосите?

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 08 Яну 2013 19:44
от lzdimitar
nasso3 написа:Аз пак да попитам, още по-просто. Летя за Шарлероа с Уиз. На 55-тата минута от полета имам интересна снимка на обект на земята. Как да разбера къде съм бил? Питал съм няколко пъти стюарди над къде летим в момента и често отговора е "Не знам, съжалявам". Как мога като снимам от самолета и си записвам минутите от излитане на самолета, да се ориентирам после къде съм бил в дадедния момент, когато разглеждам фотосите?


flightradar има опция да наблюдаваш полет на "запис". В менюто Database имаш възможност да търсиш по полетен номер и самолетна регистрация. Най-лесно ще ти бъде с регистрацията на самолета, въвеждаш я и търсиш номера на полета и датата, на която си летял.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 08 Яну 2013 21:48
от Vladimorka
Или даваш playback, и задаваш дата и час (в UTC, т.е. -2 часа нашенско време), слагаш филтър WZZ (или направо по полетен номер) и виждаш къде е самолетът. Задавай часа да е с около 20-30 минути преди интересуващото те време, че да имаш достатъчно време да си намериш самолета и да се ориентираш наоколо

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 17 Апр 2013 16:30
от Val4aka
Във връзка с инцидента на Lufthansa от Истанбул до Мюнхен и аварийното кацане на летище София в главата ми изникна следния въпрос. Слушах разговора на кулата и контрола и с полета от Варна до София и нуждата от кръжене на въпросния самолет, за да може авариралия да кацне преди него. Пилота каза че карат на възможно най-икономичен режим, но няма да може да продължи прекалено дълго. Та въпроса ми е, с колко над нужното гориво се зареждат самолетите за даден полет. Има ли някакви правила за това и какви са те? Извинявам се ако въпроса вече е разискван.

Re: Аматьорите - питат!...

МнениеПубликувано на: 17 Апр 2013 21:46
от apostol
Блок гориво(всичкото гориво)=трип(гориво от А до Б)+алтернативно гориво(до 1вото алтернативно летище)+холд гориво(въртене 30 мин на 1500метра)+такси гориво(от и до пистата)+екстра(по преценка на пилота ,различни компании имат политиката да ползват 0 ектра и карат с горивото от полетния план)