Страница 1 от 3

SkyEurope

МнениеПубликувано на: 21 Юни 2008 22:34
от harrier

МнениеПубликувано на: 22 Юни 2008 02:55
от Gentleman

МнениеПубликувано на: 23 Юни 2008 00:13
от mitkobiker

МнениеПубликувано на: 24 Юни 2008 19:28
от harrier

МнениеПубликувано на: 09 Юли 2008 23:33
от stenk

МнениеПубликувано на: 09 Юли 2008 23:38
от Георги Николов

МнениеПубликувано на: 10 Юли 2008 00:09
от stenk

МнениеПубликувано на: 10 Юли 2008 08:24
от Kx

МнениеПубликувано на: 10 Юли 2008 08:34
от Gentleman

Нов пилот поема SkyEurope

МнениеПубликувано на: 21 Дек 2008 12:37
от milenkosev
Във времена на икономическа криза бизнесът на нискотарифните авиокомпании расте. Някои хора продължават да пътуват, но вече пресмятат всеки лев. Затова повечето от тях предпочитат да летят с по-евтини компании. Така поне е на теория.

В някои случаи обаче и този евтин модел не работи. Например при основаната през 2001 г. словашка авиокомпания SkyEurope. В края на септември съотношението на броя пътници към седалките в самолетите е било 78% спрямо 84.4% година по-рано, а през ноември е спаднало до 68.4%. Освен това компанията е намалила и броя на полетите заради намаленото търсене, обясни Красимир Танев, директор продажби на авиокомпанията. "Високата цена на горивата до лятото също доведе до по-слабите резултати", добави той.

В момента SkyEurope страда и от остра липса на ликвидност. В края на септември кешът е бил едва 1.3 милиона евро, което е спад с 88.4% на годишна база и сериозно намаление от наличните в края на юни 2.7 милиона евро. На този фон не е чудно, че компанията не може да изплати двата си заема за 25 млн. евро, предоставени й от американския фонд York (който е и акционер в превозвача). Падежът на заемите беше неколкократно удължаван, за последно от 15 декември на 15 януари 2009 г. Ако SkyEurope не изплати дълговете си в средата на януари, е заплашена от изпадане в несъстоятелност. Тогава York може да изкупи авиокомпанията символично за едно евро. Подобен вариант вече е бил обсъден и одобрен на общото събрание на фонда на 10 ноември.

Спасител на радара

И все пак за SkyEurope има надежда. Според публикации в австрийския ежедневник Die Presse съвсем скоро авиокомпанията ще се сдобие с нов собственик. Новият акционер ще бъде португалско-канадската инвеститорска група Longstock SAPO със седалище в Гибралтар. Тя вече е предоставила мостово финансиране от десет милиона евро. Според австрийския вестник новият инвеститор ще изкупи дела на York в авиокомпанията в размер на почти 30%. По данни на вестника португалско-канадската група има намерение след това да увеличи капитала, за да придобие контрол над превозвача. Танев потвърди, че се водят преговори с Longstock SAPO, но отказа да назове подробности с мотива, че все още няма окончателно решение.

Не само York обаче има да взима пари от SkyEurope. Лизинговата компания GECAS е изпратила в края на ноември писмо с изискване за изплащане на лизинговите такси за дванадесет самолета Boeing 737-700. Ако това не се случи в близките седмици, GECAS може да си прибере самолетите веднага. Опасност представляват и приетите от 1 ноември по-строги правила за авиокомпаниите в ЕС. Според тях всеки превозвач може да загуби лиценза си, ако не успее да предостави правдоподобни доказателства, че може да погасява задълженията си в рамките на следващите дванадесет месеца.

Как се стигна дотук

Когато през 2001 г. Кристиян Мандел и Алайн Шковронек създадоха SkyEurope, концепцията им за "лоукост авиокомпания в лоукост страна" изглеждаше многообещаваща. Броят на пътниците и оборотът нарастваха с бързи темпове. Само че експанзията се случи твърде бързо - новите самолети и новооткритите дестинации струваха на компанията сериозни средства. В рамките на само една година фирмата закупи чрез лизинг 12 нови самолета Boeing 737-700. Резултатът: авиокомпанията започна да отчита все по-слаби резултати, което пък доведе до непрестанни рокади в мениджмънта. В опит да намали загубите си превозвачът намали през последната година персонала с почти една четвърт (от 927 на 697 служители). Сега всеки самолет се обслужва от 46 служители, докато преди година техният брой е бил 66 на машина. Освен това се закриват и непечеливши маршрути. Така например авиокомпанията вече няма да лети до Ирландия. България също е засегната от решението за преструктуриране - превозвачът намалява броя на седмичните си полети до София - от 14 в момента на 11. Въпреки това обаче за финансовата 2008 г. (до края на септември) SkyEurope регистрира загуби преди преди лихви, данъци и амортизационни отчисления от 22.2 млн. евро. По всичко личи, че SkyEurope може да бъде спасена само от новия си пилот - Longstock SAPO

МнениеПубликувано на: 20 Яну 2009 04:47
от Lozanoff

МнениеПубликувано на: 20 Яну 2009 08:52
от stenk

МнениеПубликувано на: 20 Яну 2009 10:28
от mitkobiker

МнениеПубликувано на: 20 Яну 2009 10:37
от Kx

МнениеПубликувано на: 20 Яну 2009 13:31
от stenk