Ако имате подобен проблем и искате да летите прочетете темата.
Наслушах се на хиляди мнения от всякакви компетентни личности .Според някоѝ от тях даже шофьорска книжка не трябва да имам ....
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Общо взето през цялото време слушах как трябва да виждам неща, които не виждах!? Но и нямаше как да им покажа, какво виждам с очите си, нито да видя, какво вижда един човек с нормално цветоусещане. В един даден момент и аз започнах да се замислям дали не съм със сериозен проблем и дали не виждам нещата по различен начин от другите хора.
Отидох да проверя в КАМО как стоят нещата и дали поне нямам шанс за клас 4, които е за стюард.
Беше ми казано, че няма да стане за клас 4/cabin crew/ нито клас 1/пилот/...
Проверката за цветоусещане там се прави със стандартните ишихара плеѝтове . Ако се установи проблем те изпращат в транспортна болница, където се правят тестове с аномалоскоп. / въпросният аномалоскоп ще го спомена по-напред в темата с нещо важно/
Та ако трябваше да приема това НЕ, което получих в КАМО, то трябваше да се разделя и с мечтите си да летя. Просто нямаше как да го приема така лесно това НЕ за краен отговор.
Eто, какво пише в изискванията на JAA :
JAR-FCL 3.225.
Цветно възприятие
(а) Нормалното цветно възприятие
се дефинира като способност да се
издържи с положителен резултат те-
ста на Ишихара или аномалоскопа
на Нагел (виж параграф 1, Приложе-
ние 14 на Подчаст В).
(b) Кандидатът трябва да има нор-
мално цветно възприятие или
цветовото му възприятие да е без-
опасно. При началния преглед кан-
дидатите трябва да издържат теста
на Ишихара. Кандидати, които не
са издържали теста на Ишихара, се
оценяват като безопасни по отно-
шение на цветовете, ако издържат
успешно разширен тест по метод,
приемлив за AMS (аномалоскопия
или цветен фенер - виж параграф 2,
Приложение 14 на Подчаст В). При
препотвърждаване или подновява-
не цветното зрение е нужно да се
тества само на клинична база.
(с) Кандидат, който не е издържал
тестовете за цветно възприятие, се
счита за небезопасен по отношение
на цветовете и трябва да се оцени
като негоден.
Разрових се доста в интернет и намерих, че има и друг тест, коѝто е признат от JAA. Името му е CAD Test /Colour Assessment and Diagnosis test/. Мястото, където го има е Лондон. В UK Civil Aviation Authority, което се намира на летище Gatwick. Сега се връщам за секунда към аномалоскопа. Според изследванията на хората, които са разработвали CAD test-a аномалоскопа не може да определи точно степента на проблема.
Няколко месеца по-късно бях на Gatwick за въпросния CAD тест. Първо ми беше обяснено подробно, в какво се състои проблема ми и защо би ми попречило да летя, като пилот ако се окаже повече от лека форма. След това започна въпросния тест, коѝто изглежда така :
http://www.youtube.com/watch?v=E2s-plQlnec
с разликата, че истинския тест е много по-труден от това видео и принципа е долу-горе следния :
дават ти дистенционно, което има 4 бутона, които са разпределени в 4те посоки, в които се движи цветното квадратче. На самият тест това цветно квадратче прави едно движение и картината изчезва. Трябва да натиснеш копчето, в която посока се е движил квадрата и картината пак се появява и квадрата прави едно движение и така 25 минути. При мен се случи така, че резултатите ми бяха на ръба и се наложи да го направя още три пъти. Общо четири пъти и накрая се взима общата оценка от четирите теста. /Но това е само в случаѝ, че резултатите от първия тест са нито за късане нито за минаване. Ако от 1вия тест резултата е добър – директно получаваш COLOUR SAFE и съответно ако не са добри - COLOUR UNSAFE / Чаках точно две минути компютъра да ми обработи резултатите. Две минути през които щеше да ми излети сърцето с take off/ go around thrust . След тези две минути това, което разбрах беше:
Имам червен/ зелен colour deficiency, което е наѝ-често срещаната форма. И ако нямах късмет да съм с това нарушено цветоусещане – то поне сега имах късмет! Оказа се лека форма и получих fit unrestricted JAA Class 1 /минах почти на ръба на границата, след която почват ограниченията
Дано на никоѝ да не му се налага да се сблъсква с този проблем, но ако все пак това стане – не бързаѝте да се отказвате и пробваѝте докраѝ! Просто не е истина тези ишихара плеитове, колко здрави хора са спряли!!! Според статистика, която прочетах за CAD test-a от явилите се с нарушено цветоусещане 30-35% са издържали теста и са Colour Safe /не пише колко са restricted или unrestricted/
Ето един саѝт, където има доста ишихара числа и информация за цветното зрение. http://www.colour-blindness.com/
В краѝна сметка : Нарушено цветно възприятие. Мога ли да бъда пилот? Отговорът е - Да, но зависи от степента.