BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот Делян » 12 Авг 2021 09:12

Гъливер вече и до Бургас.
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот mashine1984 » 12 Авг 2021 09:55

Делян написа:Гъливер вече и до Бургас.

Хмм, да. Още от 15-ти август са заложили полетите. Това е след 3 дни :shock:
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот amcho » 12 Авг 2021 14:09

mashine1984 написа:
Делян написа:Гъливер вече и до Бургас.

Хмм, да. Още от 15-ти август са заложили полетите. Това е след 3 дни :shock:


И с по-нов сайт и доста прилична резервационна система с безплатен избор на места! :shock:
Според него ще има полети и до Тирана от септември.
There's always a reason to fly...

Изображение
Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1829
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот mashine1984 » 12 Авг 2021 14:36

amcho написа:
mashine1984 написа:
Делян написа:Гъливер вече и до Бургас.

Хмм, да. Още от 15-ти август са заложили полетите. Това е след 3 дни :shock:


И с по-нов сайт и доста прилична резервационна система с безплатен избор на места! :shock:
Според него ще има полети и до Тирана от септември.

Аз не я виждам тази Тирана? Може ли скрийншот?
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот silversurfer » 26 Дек 2023 11:36

Според сайта на Fly2sky скоро ще станат и cargo авиокомпания.

Очакват първият си А321PCF.

https://www.fly2sky.aero/aircraft-cargo
VIVA LA VITA !

Изображение
Аватар
silversurfer
супер спотър
 
Мнения: 1040
Регистриран на: 16 Май 2007 12:25
Местоположение: Sofia (SOF/LBSF)

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот silversurfer » 27 Дек 2023 12:59

Май се задава нова авиокомпания.

Bulgaria's Jet Sky Airways to launch with two B737s

https://www.ch-aviation.com/portal/news ... mBZwHqp-dg
VIVA LA VITA !

Изображение
Аватар
silversurfer
супер спотър
 
Мнения: 1040
Регистриран на: 16 Май 2007 12:25
Местоположение: Sofia (SOF/LBSF)

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот silversurfer » 06 Май 2024 14:58

Полетът на Electra Airways - най-бързо растящата малка транспортна компания

https://www.capital.bg/biznes/transport ... 1714984131

Темата накратко
- "Електра еъруейс" полита с 1400% ръст и приходи 70 млн. лв. при 4.6 млн. лв. година по-рано.
- Авиокомпанията разполага с 8 самолета, които основно отдава под наем с екипажите, поддръжката и застраховката.
- Важна част от групата е техническото обслужване на самолети в базата във Варна, като плановете предвиждат и база в Бургас.

Изпълнителният директор и основател на компанията Стефан Трифонов казва пред "Капитал", че за 2023 г. ръстът е продължил и приходите са 70 млн. евро, а прогнозата за 2024 г. е за още 10-15% нагоре.

- "Електра еъруейс" полита с 1400% ръст и приходи 70 млн. лв. при 4.6 млн. лв. година по-рано.
- Авиокомпанията разполага с 8 самолета, които основно отдава под наем с екипажите, поддръжката и застраховката.
- Важна част от групата е техническото обслужване на самолети в базата във Варна, като плановете предвиждат и база в Бургас.
Ребрандиране на самолети, лицензи за полети в САЩ, нова база за техническо обслужване на самолети. Това са само част от плановете на Electra Airways. Авиокомпанията е на първо място в класацията "Гепард" за най-растящите малки и средни предприятия в сектор "Транспорт" и на 7-о място в общата класация. Приходите на дружеството "Електра еъруейс" полетяха с 1400% - от 4.6 млн. лв. през 2021 г. на 70 млн. лв. през 2022 г. Изпълнителният директор и основател на компанията Стефан Трифонов казва пред "Капитал", че за 2023 г. ръстът е продължил и приходите са 70 млн. евро, а прогнозата за 2024 г. е за още 10-15% нагоре. Това показва само, че компанията прелита за бързо през "Гепард" и ако продължи така, ще се цели в по-голямата класация на "Капитал" - К100.

Към момента авиокомпанията разполага с 8 самолета. Изпълнява от време на време чартърни, но предпочита основно ACMI полетите, т.е. самолетът се предоставя с екипажи, техническо обслужване и застраховка да лети по линиите на авиокомпаниите и на техните туроператори. Това е нискорисково и за една нова start-up фирма елиминира несигурността на редовните полети и чартърите. Всички разходи са за сметка на авиокомпанията, която ползва самолета, а Electra Airways получава наем за тях.

Всичките 8 самолета вече са продадени за летния сезон. В момента тече и тяхното ребрандиране. Първият от тях вече е боядисан и с новата визия на компанията, а английска фирма изработва нови седалки за тях.

Авиобизнеса си Трифонов обаче изгражда върху основата на "Електра транс глобъл", занимаваща се с техническо обслужване на самолети. Стабилен в пандемии и войни пазар, който в световен мащаб надмина през 2023 г. 110 млрд. долара. Докато на софийското летище е пренаселено с ремонтни бази, Трифонов се насочва към морските, като има база с три линии във Варна, планове за нейното разширяване и намерение за изграждане на още по-голяма и в Бургас.

Ремонтите са и силата на групата, като този бизнес модел позволява да се вземат по-стари самолети, съответно на по-ниска цена, и да се ремонтират в собствената база, съответно пак на по-добра цена. От начало на 2023 г. българската компания си има и чужди партньори, с които бизнесът да продължи да се издига още по-високо.

Преди бизнеса е опитът
Насочването на Стефан Трифонов към авиационния бизнес не е случайно и е предхождано от години обучение с сферата. Основите му се наливат още след 8-и клас. Трифонов е от Бургас и тъй като там няма подходящи специалности, баща му го насочва към средното сержантско военновъздушно училище "Георги Бенковски" в Долна Митрополия, което приема и хора за гражданската авиация и има добре развита авиационна специалност "Експлоатация и ремонт на летателните апарати за гражданската авиация". Паралелката е спонсорирана от БГА "Балкан" и след като завършва по разпределение, Трифонов е изпратен в Бургас, където започва работа като авиационен техник в компанията. На следващата година кандидатства същата специалност в Долна Митрополия във Висшето военновъздушно училище задочно, за да може да запази работа си, която много му допада.
През 1992 г. се премества в София , където продължава работа в БГА "Балкан", но вече като авиационен инженер и е включен в екипа, който обслужва първите самолети Airbus A320 в България. Около 2000 г. обаче облаците около "Балкан" започват да се сгъстяват. Западните самолети са върнати, не е ясно колко време ще оцелее авиокомпанията и Трифонов се насочва навън.

Работи шест месеца в Air Jamaica, а след това и в Shannon Aerospace в Ирландия. По това време там работят 50 - 60 българи, а Lufthansa са основен акционер. "Неслучайно няколко години по-късно построиха Lufthansa Technik в София", казва Трифонов, като част от колегите му от Ирландия впоследствие са станали мениджъри в българската база.

Пътят на Трифонов обаче е друг, като при прибиране в България по време на отпуск получава поканата да участва в създаването на нова авиокомпания през 2000 г., като става зам. технически директор. Става въпрос за Bulgarian Air Charter, която сега носи името European Air Charter и е една от топ 3 авиокомпаниите в страната на база приходи, а Трифонов е един от шестимата, които я основат, разказва той. Следват 10 години работа за нея, като се въвеждат самолетите McDonnell Douglas. През 2010 г. собственикът на Bulgarian Air Charter изненадващо го кани да замине за Армения, където е създадена Ararat International Airlines. Там проектът с McDonnell Douglas продължава около 6 години.

Преди полета са ремонтите
Междувременно започва и полагането на основите групата на Electra. През 2008 г. се регистрира малката туроператорска фирма "Електра транс глобъл" за трансфери на туристи с микробуси. Скоро поради нуждата от кадри за техническо обслужване на самолетите на Ararat International Airlines е взето решение малката автобусна фирма да се превърне във фирма за техническо обслужване на самолети. Така "Електра транс глобъл" сега е позната като ETG Maintenance.
"Започнахме да обучаваме техници, взехме лиценз и започнахме да обслужваме самолетите на Ararat. Стигнахме до 100 души - техници и инженери. Работихме в чужбина изцяло, като междувременно направихме работилница за ремонт на авиационни части в София, която все още работи и се развива много добре", разказва Трифонов.

В даден момент проектът с Ararat International Airlines приключва и през 2015-2016 г. се работи по различни проекти, включително и в база в Италия. Междувременно, тъй като в София е пренаселено, Трифонов успява да убеди концесионера на летище Варна Fraport да се отвори старият хангар на "Балкан", построен през 1980 г., който към онзи момент над 10 години представлява просто гараж за стара изгнила съветска техника. Така е подписан договор за наем за 5 години. През 2016 г. се започва с пускането на една линия и започват да се появяват различни авиокомпании.

Регистрира се и "Електра еъруейс" и кръгът се затваря. Първият самолет е взет през 2017 г. През следващата година се сключва договор с Enter Air, втората по големина полска авиокомпания. След едно лято с един самолет на втората година се взима и втори, а впоследствие и трети и авиокомпанията започва да набира височина.

Разделение на риска
Ковид пандемията заварва компанията с три самолета. Два от тях летят в Полша и един в Тел Авив. "През 2019 г. бяхме най-бързо развиващата се авиокомпания в България и имахме намерението да летим с 5 самолета, но след като дойде пандемията, бързо взех решението да намалим състава на авиокомпанията със 70%. Върнахме самолети и оставихме само един", спомня си Трифонов. И добавя, че печелившо се е оказало, че двете компании - авиокомпанията и тази за техническо обслужване, са останали разделени. Така в пандемията не се стига до повличане на печелившия бизнес надолу заедно с превозвача.
"Авиокомпанията се приземи, но мейтънънс организацията - точно обратното. Имахме повече работа в пандемията. Във Варна реално само ние работехме на летището непрекъснато през целите две години. Работата се увеличи и това ни даваше възможност да прехвърляме средства към авиокомпанията, за да я поддържаме на изкуствено дишане", обяснява Трифонов.

С края на пандемията идва и нов тънък момент. "Авиационният пазар беше пълен хаос, за две години се загубиха страшно много кадри - от инженери до товарачи", спомня си Трифонов. "Отделно мейтънънсът по целия свят не можеше да смогне да направи ремонта на самолетите, за да задоволят нуждите на пазара. После започна войната в Украйна, всеки се сниши и не знае какво ще стане на пазара. Ние не сме спирали. Бяхме се подготвили за лятото и с голяма еквилибристика успяхме да се справим. До октомври 2022 г. 5 самолета вече летяха в авиокомпанията", разказва Трифонов.

Затварянето на кръга
В края на 2022 г. - началото на 2023 г. следва поредният проект. "Благодарение на прогреса на работа ми с партньори основахме Vector Group. В обединението има четири компании с различна дейност. Две от тях са "Електра транс глобъл" и "Електра еъруейс". Следват туроператорът Classic Air, с офиси в Тел Авив и в Италия, и ирландският лизингодател Maverick Horizon, които купуват самолети и ги предоставят на Electra Airways да лети с тях", разказва Трифонов. С цел задълбочаване на интегрирането между партньорите в средата на януари на ирландската компания е предоставена възможност да изкупи дялове в авиокомпанията и в момента собствеността е 50 на 50 между "Маверик хърайзън лимитид" и Стефан Трифонов. Капиталът на дружеството е 1 млн. лв.
"Разковничето на успеха, черешката на тортата е "Електра транс глобъл", защото това е мейтънънс организацията, която може да направи и техническото обслужване на самолетите качествено и по-евтино за сестринската компания", обяснява Трифонов. Това позволява на Maverick Horizon да купува самолети преди тежки планови ремонти по-евтино и при изпълнение от "Електра транс глобъл" на преференциални цени обслужването може да достигне до три пъти по-изгодно. След което самолетите се предоставят на Electra Airways за опериране с тях. Следва туроператорът, който продава капацитета на самолетите. "Фактически ние затворихме кръга", обобщава Трифонов.

Самолетите на Electra
Към момента българската авиокомпания разполага с 8 самолета, всичките Airbus-320. "Продадохме един Boeing, останал преди ковида, който така и не успя да литне заради началото на пандемията", разказва Трифонов. В началото авиокомпанията започва един самолет Airbus А320, през втората година с два самолета Airbus А320 и един Boeing 737 Classic. Докаран е и втори Boeing, а планът е да се лети с два Airbus и три Boeing през 2020, но идва пандемията.

"В началото не беше ясно в каква посока ще поемем. По принцип е добре да се лети с един тип самолети. Имаме технически състави и за двата, но идеята е да се реши накъде ще се развива компанията. Teзи няколко години показват, че по-изгодни за Европа са Airbus A320, и затова изцяло компанията минава на Airbus и сега се унифицира паркът", обяснява Трифонов.

Всичките 8 самолета вече са продадени за летния сезон. Четири ще летят от Полша, където компанията има база в Катовице още от 2018 г., два в Тунис и два в Мароко. "Обикновено до последно не се знае къде ще се лети. Към момента 3 от самолетите вече са пласирани и за зимата. Два в Полша и един в Мароко - поне до края на януари 2025 г.", казва Трифонов. През тази година "Електра еъруейс" вече може да си позволи да инвестира в подобряване комфорта на пътниците, като започна програма за ретрофит (пълно обновяване) на интериора на пътническите салони и ново ливъри (външно боядисване) на всички самолети. В партньорство с английската компания ACRO се монтират ново поколение екологични и свръх леки седалки, а на Острава по график се пребоядисват самолетите в новия бранд на авиокомпанията, казва Трифонов.

Увеличаването на региона на действие на самолетите, за да им се намери работа и през зимата, също е една от целите, като Трифонов споделя, че се работи за получаването на всички необходими лицензи, за да се лети в Америка, с идеята догодина два-три самолета да летят за САЩ, за да има работа през цялата година.

През 2023 г. авиокомпанията е летяла с 9 самолета, като договорката между партньорите е тази година бройката да остане 8 след продажбата на единственият Boeing 737. "Имахме планове да летим с 12, а догодина с 15 самолета, но от един самолет за една година скочихме на 9, което е много голям скок. На фона на липсата на достатъчно кадри в световен мащаб ние все пак се справяме. Дори и да няма пилоти - ще намерим, ще докараме чужденци. Но е много важна основата. Не е ли стабилен търговският и оперативният отдел, граунд хендлингът, инженерингът, при твърде висок скок на броя самолети, без да е обучен наземният състав, може да не може да се менажират", споделя Трифонов.

Компанията в момента инвестира в различни видове софтуер, които да подобрят работата на всички нива. Увеличава се и съставът на всички отдели, в някои от тях до 5 пъти. А в двете дружества към момента работят общо около 500 души, като 150 са в поддръжката.

И още хангари
Разширяване има и в техническото обслужване. "Имаме собствена кадетска програма за обучение на техници и инженери. При тях е много по-бавен процесът и ние инвестираме страшно много. Обучаваме и хора в Бургас. В момента излиза първият випуск 4 години "Авиационна техника" в механотехникума. След тях има още два. Тази година сме поръчали още един випуск да започне обучение", казва Трифонов.
Това се прави, за да може след 3-4 години да има достатъчно обучени хора, като плановете предвиждат построяването на голям хангар със седем линии в Бургас, който вече е проектиран от немска фирма. Съоръжението ще бъде изцяло построено с нови екологични и енергоспестяващи технологии. Трябва да е чисто ново, като там няма такова до момента. По-сметки на немския консултант инвестицията ще е около 60 млн. евро, а основният казус е да се уточни къде точно на летище Бургас може да бъде реализиран проектът.

Във Варна в момента линиите са 3, но стремежът е да станат 5. Мейтънънс компанията освен за Electra Airways работи и с чужди клиенти. Миналата година са ремонтирани 20 самолета на полската Enter Air - Boeing 737 Next Generation. Други компании са Heston Airlines, Avion Express и др. Тази година едната линия работи за Electra Airways, едната за Bulgaria Air и Bul Air и третата за Heston Airlines.

Или стабилната основа ще се разраства. А така и полетът е по-приятен.
VIVA LA VITA !

Изображение
Аватар
silversurfer
супер спотър
 
Мнения: 1040
Регистриран на: 16 Май 2007 12:25
Местоположение: Sofia (SOF/LBSF)

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот VS11 » 07 Май 2024 10:30

silversurfer написа:Полетът на Electra Airways - най-бързо растящата малка транспортна компания

https://www.capital.bg/biznes/transport ... 1714984131

Темата накратко
- "Електра еъруейс" полита с 1400% ръст и приходи 70 млн. лв. при 4.6 млн. лв. година по-рано.
- Авиокомпанията разполага с 8 самолета, които основно отдава под наем с екипажите, поддръжката и застраховката.
- Важна част от групата е техническото обслужване на самолети в базата във Варна, като плановете предвиждат и база в Бургас.

Изпълнителният директор и основател на компанията Стефан Трифонов казва пред "Капитал", че за 2023 г. ръстът е продължил и приходите са 70 млн. евро, а прогнозата за 2024 г. е за още 10-15% нагоре.

- "Електра еъруейс" полита с 1400% ръст и приходи 70 млн. лв. при 4.6 млн. лв. година по-рано.
- Авиокомпанията разполага с 8 самолета, които основно отдава под наем с екипажите, поддръжката и застраховката.
- Важна част от групата е техническото обслужване на самолети в базата във Варна, като плановете предвиждат и база в Бургас.
Ребрандиране на самолети, лицензи за полети в САЩ, нова база за техническо обслужване на самолети. Това са само част от плановете на Electra Airways. Авиокомпанията е на първо място в класацията "Гепард" за най-растящите малки и средни предприятия в сектор "Транспорт" и на 7-о място в общата класация. Приходите на дружеството "Електра еъруейс" полетяха с 1400% - от 4.6 млн. лв. през 2021 г. на 70 млн. лв. през 2022 г. Изпълнителният директор и основател на компанията Стефан Трифонов казва пред "Капитал", че за 2023 г. ръстът е продължил и приходите са 70 млн. евро, а прогнозата за 2024 г. е за още 10-15% нагоре. Това показва само, че компанията прелита за бързо през "Гепард" и ако продължи така, ще се цели в по-голямата класация на "Капитал" - К100.

Към момента авиокомпанията разполага с 8 самолета. Изпълнява от време на време чартърни, но предпочита основно ACMI полетите, т.е. самолетът се предоставя с екипажи, техническо обслужване и застраховка да лети по линиите на авиокомпаниите и на техните туроператори. Това е нискорисково и за една нова start-up фирма елиминира несигурността на редовните полети и чартърите. Всички разходи са за сметка на авиокомпанията, която ползва самолета, а Electra Airways получава наем за тях.

Всичките 8 самолета вече са продадени за летния сезон. В момента тече и тяхното ребрандиране. Първият от тях вече е боядисан и с новата визия на компанията, а английска фирма изработва нови седалки за тях.

Авиобизнеса си Трифонов обаче изгражда върху основата на "Електра транс глобъл", занимаваща се с техническо обслужване на самолети. Стабилен в пандемии и войни пазар, който в световен мащаб надмина през 2023 г. 110 млрд. долара. Докато на софийското летище е пренаселено с ремонтни бази, Трифонов се насочва към морските, като има база с три линии във Варна, планове за нейното разширяване и намерение за изграждане на още по-голяма и в Бургас.

Ремонтите са и силата на групата, като този бизнес модел позволява да се вземат по-стари самолети, съответно на по-ниска цена, и да се ремонтират в собствената база, съответно пак на по-добра цена. От начало на 2023 г. българската компания си има и чужди партньори, с които бизнесът да продължи да се издига още по-високо.

Преди бизнеса е опитът
Насочването на Стефан Трифонов към авиационния бизнес не е случайно и е предхождано от години обучение с сферата. Основите му се наливат още след 8-и клас. Трифонов е от Бургас и тъй като там няма подходящи специалности, баща му го насочва към средното сержантско военновъздушно училище "Георги Бенковски" в Долна Митрополия, което приема и хора за гражданската авиация и има добре развита авиационна специалност "Експлоатация и ремонт на летателните апарати за гражданската авиация". Паралелката е спонсорирана от БГА "Балкан" и след като завършва по разпределение, Трифонов е изпратен в Бургас, където започва работа като авиационен техник в компанията. На следващата година кандидатства същата специалност в Долна Митрополия във Висшето военновъздушно училище задочно, за да може да запази работа си, която много му допада.
През 1992 г. се премества в София , където продължава работа в БГА "Балкан", но вече като авиационен инженер и е включен в екипа, който обслужва първите самолети Airbus A320 в България. Около 2000 г. обаче облаците около "Балкан" започват да се сгъстяват. Западните самолети са върнати, не е ясно колко време ще оцелее авиокомпанията и Трифонов се насочва навън.

Работи шест месеца в Air Jamaica, а след това и в Shannon Aerospace в Ирландия. По това време там работят 50 - 60 българи, а Lufthansa са основен акционер. "Неслучайно няколко години по-късно построиха Lufthansa Technik в София", казва Трифонов, като част от колегите му от Ирландия впоследствие са станали мениджъри в българската база.

Пътят на Трифонов обаче е друг, като при прибиране в България по време на отпуск получава поканата да участва в създаването на нова авиокомпания през 2000 г., като става зам. технически директор. Става въпрос за Bulgarian Air Charter, която сега носи името European Air Charter и е една от топ 3 авиокомпаниите в страната на база приходи, а Трифонов е един от шестимата, които я основат, разказва той. Следват 10 години работа за нея, като се въвеждат самолетите McDonnell Douglas. През 2010 г. собственикът на Bulgarian Air Charter изненадващо го кани да замине за Армения, където е създадена Ararat International Airlines. Там проектът с McDonnell Douglas продължава около 6 години.

Преди полета са ремонтите
Междувременно започва и полагането на основите групата на Electra. През 2008 г. се регистрира малката туроператорска фирма "Електра транс глобъл" за трансфери на туристи с микробуси. Скоро поради нуждата от кадри за техническо обслужване на самолетите на Ararat International Airlines е взето решение малката автобусна фирма да се превърне във фирма за техническо обслужване на самолети. Така "Електра транс глобъл" сега е позната като ETG Maintenance.
"Започнахме да обучаваме техници, взехме лиценз и започнахме да обслужваме самолетите на Ararat. Стигнахме до 100 души - техници и инженери. Работихме в чужбина изцяло, като междувременно направихме работилница за ремонт на авиационни части в София, която все още работи и се развива много добре", разказва Трифонов.

В даден момент проектът с Ararat International Airlines приключва и през 2015-2016 г. се работи по различни проекти, включително и в база в Италия. Междувременно, тъй като в София е пренаселено, Трифонов успява да убеди концесионера на летище Варна Fraport да се отвори старият хангар на "Балкан", построен през 1980 г., който към онзи момент над 10 години представлява просто гараж за стара изгнила съветска техника. Така е подписан договор за наем за 5 години. През 2016 г. се започва с пускането на една линия и започват да се появяват различни авиокомпании.

Регистрира се и "Електра еъруейс" и кръгът се затваря. Първият самолет е взет през 2017 г. През следващата година се сключва договор с Enter Air, втората по големина полска авиокомпания. След едно лято с един самолет на втората година се взима и втори, а впоследствие и трети и авиокомпанията започва да набира височина.

Разделение на риска
Ковид пандемията заварва компанията с три самолета. Два от тях летят в Полша и един в Тел Авив. "През 2019 г. бяхме най-бързо развиващата се авиокомпания в България и имахме намерението да летим с 5 самолета, но след като дойде пандемията, бързо взех решението да намалим състава на авиокомпанията със 70%. Върнахме самолети и оставихме само един", спомня си Трифонов. И добавя, че печелившо се е оказало, че двете компании - авиокомпанията и тази за техническо обслужване, са останали разделени. Така в пандемията не се стига до повличане на печелившия бизнес надолу заедно с превозвача.
"Авиокомпанията се приземи, но мейтънънс организацията - точно обратното. Имахме повече работа в пандемията. Във Варна реално само ние работехме на летището непрекъснато през целите две години. Работата се увеличи и това ни даваше възможност да прехвърляме средства към авиокомпанията, за да я поддържаме на изкуствено дишане", обяснява Трифонов.

С края на пандемията идва и нов тънък момент. "Авиационният пазар беше пълен хаос, за две години се загубиха страшно много кадри - от инженери до товарачи", спомня си Трифонов. "Отделно мейтънънсът по целия свят не можеше да смогне да направи ремонта на самолетите, за да задоволят нуждите на пазара. После започна войната в Украйна, всеки се сниши и не знае какво ще стане на пазара. Ние не сме спирали. Бяхме се подготвили за лятото и с голяма еквилибристика успяхме да се справим. До октомври 2022 г. 5 самолета вече летяха в авиокомпанията", разказва Трифонов.

Затварянето на кръга
В края на 2022 г. - началото на 2023 г. следва поредният проект. "Благодарение на прогреса на работа ми с партньори основахме Vector Group. В обединението има четири компании с различна дейност. Две от тях са "Електра транс глобъл" и "Електра еъруейс". Следват туроператорът Classic Air, с офиси в Тел Авив и в Италия, и ирландският лизингодател Maverick Horizon, които купуват самолети и ги предоставят на Electra Airways да лети с тях", разказва Трифонов. С цел задълбочаване на интегрирането между партньорите в средата на януари на ирландската компания е предоставена възможност да изкупи дялове в авиокомпанията и в момента собствеността е 50 на 50 между "Маверик хърайзън лимитид" и Стефан Трифонов. Капиталът на дружеството е 1 млн. лв.
"Разковничето на успеха, черешката на тортата е "Електра транс глобъл", защото това е мейтънънс организацията, която може да направи и техническото обслужване на самолетите качествено и по-евтино за сестринската компания", обяснява Трифонов. Това позволява на Maverick Horizon да купува самолети преди тежки планови ремонти по-евтино и при изпълнение от "Електра транс глобъл" на преференциални цени обслужването може да достигне до три пъти по-изгодно. След което самолетите се предоставят на Electra Airways за опериране с тях. Следва туроператорът, който продава капацитета на самолетите. "Фактически ние затворихме кръга", обобщава Трифонов.

Самолетите на Electra
Към момента българската авиокомпания разполага с 8 самолета, всичките Airbus-320. "Продадохме един Boeing, останал преди ковида, който така и не успя да литне заради началото на пандемията", разказва Трифонов. В началото авиокомпанията започва един самолет Airbus А320, през втората година с два самолета Airbus А320 и един Boeing 737 Classic. Докаран е и втори Boeing, а планът е да се лети с два Airbus и три Boeing през 2020, но идва пандемията.

"В началото не беше ясно в каква посока ще поемем. По принцип е добре да се лети с един тип самолети. Имаме технически състави и за двата, но идеята е да се реши накъде ще се развива компанията. Teзи няколко години показват, че по-изгодни за Европа са Airbus A320, и затова изцяло компанията минава на Airbus и сега се унифицира паркът", обяснява Трифонов.

Всичките 8 самолета вече са продадени за летния сезон. Четири ще летят от Полша, където компанията има база в Катовице още от 2018 г., два в Тунис и два в Мароко. "Обикновено до последно не се знае къде ще се лети. Към момента 3 от самолетите вече са пласирани и за зимата. Два в Полша и един в Мароко - поне до края на януари 2025 г.", казва Трифонов. През тази година "Електра еъруейс" вече може да си позволи да инвестира в подобряване комфорта на пътниците, като започна програма за ретрофит (пълно обновяване) на интериора на пътническите салони и ново ливъри (външно боядисване) на всички самолети. В партньорство с английската компания ACRO се монтират ново поколение екологични и свръх леки седалки, а на Острава по график се пребоядисват самолетите в новия бранд на авиокомпанията, казва Трифонов.

Увеличаването на региона на действие на самолетите, за да им се намери работа и през зимата, също е една от целите, като Трифонов споделя, че се работи за получаването на всички необходими лицензи, за да се лети в Америка, с идеята догодина два-три самолета да летят за САЩ, за да има работа през цялата година.

През 2023 г. авиокомпанията е летяла с 9 самолета, като договорката между партньорите е тази година бройката да остане 8 след продажбата на единственият Boeing 737. "Имахме планове да летим с 12, а догодина с 15 самолета, но от един самолет за една година скочихме на 9, което е много голям скок. На фона на липсата на достатъчно кадри в световен мащаб ние все пак се справяме. Дори и да няма пилоти - ще намерим, ще докараме чужденци. Но е много важна основата. Не е ли стабилен търговският и оперативният отдел, граунд хендлингът, инженерингът, при твърде висок скок на броя самолети, без да е обучен наземният състав, може да не може да се менажират", споделя Трифонов.

Компанията в момента инвестира в различни видове софтуер, които да подобрят работата на всички нива. Увеличава се и съставът на всички отдели, в някои от тях до 5 пъти. А в двете дружества към момента работят общо около 500 души, като 150 са в поддръжката.

И още хангари
Разширяване има и в техническото обслужване. "Имаме собствена кадетска програма за обучение на техници и инженери. При тях е много по-бавен процесът и ние инвестираме страшно много. Обучаваме и хора в Бургас. В момента излиза първият випуск 4 години "Авиационна техника" в механотехникума. След тях има още два. Тази година сме поръчали още един випуск да започне обучение", казва Трифонов.
Това се прави, за да може след 3-4 години да има достатъчно обучени хора, като плановете предвиждат построяването на голям хангар със седем линии в Бургас, който вече е проектиран от немска фирма. Съоръжението ще бъде изцяло построено с нови екологични и енергоспестяващи технологии. Трябва да е чисто ново, като там няма такова до момента. По-сметки на немския консултант инвестицията ще е около 60 млн. евро, а основният казус е да се уточни къде точно на летище Бургас може да бъде реализиран проектът.

Във Варна в момента линиите са 3, но стремежът е да станат 5. Мейтънънс компанията освен за Electra Airways работи и с чужди клиенти. Миналата година са ремонтирани 20 самолета на полската Enter Air - Boeing 737 Next Generation. Други компании са Heston Airlines, Avion Express и др. Тази година едната линия работи за Electra Airways, едната за Bulgaria Air и Bul Air и третата за Heston Airlines.

Или стабилната основа ще се разраства. А така и полетът е по-приятен.


Браво на Електра! От няколко години се забелязва прогреса им във Варна.
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 723
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA

Re: BH Air, B.A.C., VIA, ALK

Мнениеот dimitar vasilev » 08 Май 2024 12:40

Онзи ден ги гледах,кацаха на Мадейра!
dimitar vasilev
най-спотър
 
Мнения: 498
Регистриран на: 30 Дек 2006 19:03
Местоположение: СОФИЯ

Предишна

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта