от mistoffelees » 30 Май 2020 01:21
Ако всичко е както трябва:
- Колесникът се спуска ("gear down") след като машината излезе на правата към пистата (след като завие от base leg на final approach) - или, ако е на straight in, тогава след захващане на глисадата (ако няма такава, на далечния привод или на еквивалентно на него разстояние, т.е. съвсем грубо ок. 8-10-12 км от пистата). Точно кога го решава пилотиращият, но тъй като това увеличава съпротивлението (съответно забавя самолета), обикновено върви "в комплект" с изваждането на задкрилките на планираната стойност (flaps 3-4-5 или 30-40 градуса, според самолета и условията - тегло, скорост, вятър и пр.). Колесникът може (и трябва) да бъде спуснат и преди да имаш разрешение за кацане (което може да се получи и само 30 секунди преди самото кацане). Спуснатият колесник е едно от изискванята за "стабилизиран заход" (stabilised approach), без което кацането - поне в гражданската авиация - не е позволено и трябва да се отиде на втори кръг (go around).
- Проверката дали колесникът е спуснат е част от контролната карта "преди кацане" (before landing check-list). Няма начин да минеш контролната карта и да не провериш дали светят три (за този самолет) зелени светлини.
- Ако все пак се направиш на умен и проспиш проверката, в момента, в който слезеш под няколкостотин фута и си в конфигурация за кацане (а автопилотът знае това, освен ако не е съвсем умрял или напълно изключен - което не е щатно състояние), ще получиш звукова и гласова аларма "gear down" - именно за да не кацнеш по корем. Това е показано и във филмчето. Трябва да си глух или напълно без ток в кабината, за да не прозвучи тая аларма - или да си извадил прекъсвача (ако за тая аларма изобщо има такъв), но това си е отделна лудост.
За спуснат колесник не знам, аз което видях, беше RAM на втория заход, т.е. наистина са били без двигатели. И да, само CVR-ът и FDR-ът могат да кажат точно какво се е случило, но нещо там е било много, много събркано и пилотите, изглежда, носят съществена вина. Не, че не е можел да откаже колесникът, но да не направиш low pass, за да видят от земята какво и що... и дума да не издумаш по радиото... пък ако ще кацаш по корем, има си техники, пожарни, поливат ти пистата с пяна дори ако трябва (това летище има две успоредни писти, не е драма да се извади едната от употреба за известно време) - виж в YouTube има прекрасен запис на едно такова кацане на Deamliner на LOT във Варшава отпреди няколко години. Но дотук умът ми трудно го побира. (Той и това на FlyDubai от преди 2 години не беши за вярване, докато не излязоха данните...) Тъжен факт е, че през 2020 г. най-слабото място на един самолет са пилотите.