Пазарът на авиокомпаниите в България ще расте, но с малко ?
Брой 3 вестник Капитал, 23 януари
Небето може и да е еднакво над всички държави, но пък пазарът на самолетни пътувания съвсем не е. Докато по света авиокомпаниите трупат загуби и намаляват полетите, българските превозвачи отчитат една успешна 2008 г. И се готвят за нелоша 2009 г. За пътниците в страната също има добра новина - цените на билетите може да продължат да падат.
Глобалната криза сви световния авиопазар. Българският обаче, тъй като тепърва прохожда, си расте. През 2007 г. традиционните авиопревозвачи, които оперират на българския пазар, отчетоха с 19%по-добри резултати спрямо 2006 г. по данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) за България. Равносметката за 2008 г. е 13% ръст на приходите, а надеждите за 2009 г. са за 7-процентно увеличение.
Колкото - толкова
За 2008 г. през летище София са преминали с близо половин милион пътници повече в сравнение с 2007 г., или над 3.2 млн. души. Традиционните авиопревозвачи държат около 80% пазарен дял на база пътникопоток. Приходите им по изчисления на българския офис на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) възлизат на около 165.7 млн. евро.
Големият ръст при привличането на пътници обаче се отчита от нискотарифните авиокомпании. За 2008 г. пътниците, които са ползвали техните услуги от и за столичното летище, са над 632 хил. За предходната година броят им е едва около 285 хил. Резултатът е, че през изминалата година три нискотарифни авиокомпании попаднаха в първата шестица на превозвачите опериращи от и до летище София (виж таблицата топ 10). Всъщност в най-големите десет авиокомпании са концентрирани около 80% от пътникопотока на софийското летище за 2008 г.
Питър Воец, маркетингов мениджър за Австрия и Източна Европа на нискотарифната EasyJet, обяснява добрите резултати на компанията с потенциала на българския пазар, ниската цена на билетите и с разнородните дестинации, до които возят нискотарифните авиокомпании. От бранша обясняват бурното им развитие и с това, че привличат пътници, които до момента не са ползвали самолетни услуги, а други методи на придвижване, и от тази гледна допринасят за генерирането на въздушния трафик. "След като един пътник е започнал да лети, ще продължава да лети", коментира Камен Кичев, представител на Австрийските авиолинии за България.
Това, че авиотранспортът става все по-предпочитан, личи и от голямото нарастване на вътрешните полети. Въпреки че морските летища във Варна и Бургас отчитат леко намаляване на пътникопотока, основно поради свиването на чартърните програми, това се компенсира от нарастването на трафика по редовните линии и най-вече по вътрешните. Така за 2008 г. пътуващите от София към бургаското летище и обратно са били с 33% повече в сравнение с предходната година, а това нарастване е още по-сериозно и при пътуващите от и към морската столица - 53%. По тази дестинация през миналата година беше пуснат и първият нискотарифен полет на компанията Wizz Air, която се явява основната конкуренция на единствения по този маршрут превозвач - "България ер".
Неголемите надежди
Очакванията на авиокомпаниите за 2009 г. не са най-оптимистични. Въпреки прогнозите за 7% растеж според Унгарските авиолинии е възможно и да се получи задържане в тенденцията на растеж, така че в крайна сметка да се стигне до повтаряне на резултатите от изминалата година. "Като цяло обаче България все още не е достигнала оптималното ниво на пътувания", коментира Десислава Симеонова, търговски директор на Унгарските авиолинии за България.
"Нашите предположения са, че първото тримесечие на 2009 г. ще бъде много трудно", коментира и Камен Кичев. Първо, въпреки настоящите ниски цени на петрола в момента компаниите разполагат с по-скъпо гориво, договорено в миналото. Основният проблем в сектора идва обаче от по-слабото търсене. По думите на Кичев предварителните резервации показват по-малък брой на пътниците спрямо същия период на 2008 г. с около 15-20%.
Финансовата криза се отрази най-драстично на бизнес пътуванията и компаниите, докато такъв категоричен спад за момента не се отчита при туристическите. Така компаниите, при които по-голяма част от пътуванията са били бизнес, ще изпитват най-сериозни затруднения. Причината е, че тези, които са се возили в бизнес класа, ще пътуват в икономична, а тези които са пътували в икономична, ще използват друг вид превозно средство, коментират от бранша.
Според Питър Воец нискотарифните компании имат реалната възможност да се възползват от кризата, като привлекат от клиентите на традиционните превозвачи. Представители на класическите авиокомпании твърдят, че заради слабото търсене в резултат на кризата и конкуренцията с нискотарифните превозвачи тенденцията на спад в цените на билетите ще продължи. "Цените ще продължават да падат и ще бъдат все по-ниски, докато не се стабилизира икономиката в световен мащаб", коментира Камен Кичев.
Надеждите на целия бранш са, че бизнес климатът в даден момент ще тръгне към подобрение. Дотогава компаниите ще са принудени да залагат основно на намаляване на разходите.
"Повечето големи авиокомпании през 2008 г. реализираха загуби и не могат да си позволят същата 2009 г., защото това най-вероятно ще бъде катастрофално", обяснява Кичев.
Мерките за оцеляване са разнообразни, но могат да бъдат обобщени в три основни групи: технологични обновления, икономии на гориво и намаляване на разходите за обслужване в летищата и други видове такси, обяснява Йордан Карамалаков от представителството на ИАТА в България. Въпреки че повечето авиокомпании, които оперират на българския пазар, към момента не предвиждат закриването на дестинации или съкращаването на линии, които не генерират рентабилен пътнически поток, това са едни от основните механизми, до което прибягват компаниите в световен мащаб наред с използването на по-малки и икономични самолети и т.н., както и с окрупняване на авиопазара.