Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 25 Ное 2021 01:10

Нещо много стана напечено тука. Дайте малко да охладим емоциите, нали уж за авиация си говорим, там без спокойствие сме за никъде.

Ся, вярно е, че държавата е най-лошият собственик и потенциално всяка концесия е по-добра от никаква. Всички сме минавали през летището, сигурно дори и колегата Делян (макар и може би по-рядко), та сме наясно каква мизерия си беше - отчасти програмирана със строежа му, но вповече докарана от лошото му управление.

От друга страна, обаче, вярно е, че изборът на концесионер беше най-малкото спорен, да не кажа намирисващ, плюс това с десетте години си е грамадански подарък в джобчето му както и да го гледате. Някой ден може би ще разберем що, но не бих се учудил в думите на министъра на транспорта за Домусчиев да има нещо вярно (не виждам файда той да хвърля кьорфичеци, бездруго мандатът му изтича след 2-3 седмици, а заместникът му вече е ясен и е от съвсем друго котило). А и направеното от концесионера дотук е смешно и жалко, капка в морето и с нищо не допринася да се разсеят съмненията, че под масата се е завъртяла далаверка.

То не, че на Балканите човек следва да очаква друго, но постигнатото от сърбите нв Београд си е направо космически пробив в сравнение с нашето. Което не помага някакси да се чустваме по-нормални хора.

Та, дайте да джапнем по една и да видим нататък какво ще стане... белким с ритници от обществото по кокалчетата му концесионерът направи нещо. Ей-на, едно време много плюеха по "Софийска вода" как нищо не правели и само прибирали пари, но след 20 години концесия се оказа, че София е на светлинни години пред всички останали ВиК-та в страната. Може пък и тук тоягата да помогне на моркова :)
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 356
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 26 Ное 2021 23:23

Ще гръмне ли корупционен взрив на летище София

Това е въпросът, на който следващото българско правителство ще трябва да отговори - без значение дали ще е редовно или служебно. Ако се съди от предизборните кампании за президент и 47-о Народно събрание, абсолютно всички партии и независими кандидати бяха за нулева корупция. А като прибавим тук и вечните стремления на Брюксел и Вашингтон за върховенство на закона, не би трябвало да има никакъв проблем с огласяването на истината в пълния й блясък.

Казусът е следният. Неотдавна служебният транспортен министър Христо Алексиев публично оповести, че разполага с данни от няколко достоверни източника, според които фирми на известен български бизнесмен участват с 20% в концесията на летище София. Нещо повече - малко по-късно министър Алексиев изрази съмнение, че навярно участието на въпросния бизнесмен е повече от 20%, но... спря дотук.

Тези факти бяха огласени пред две уж случайно избрани медии - сайт и списание, но няма да драматизираме излишно. По-важното е дали наистина този бизнесмен, чиито близки отношения с бившия премиер Борисов бяха демонстрирани години наред просто така - да се знае кое как е, участва под някаква форма в сделката за летище София. Не за друго, а защото досегашното поведение на държавата е по-скоро раболепно, отколкото достойно.

Самият факт, че плащането на над 245 млн. евро концесионни такси беше отложено уж заради корона кризата не с две-три години, а с четвърт век(!!!), е достатъчна гаранция, че... съмнението за задкулисно участие в концесията е повече от основателно. И то или трябва да бъде потвърдено, или разсеяно по най-бързия и недвусмислен начин -

с помощта на специалните служби


и пълна ревизия на концесионния договор, сключен на 22 юли 2020 година.[/b]

След това, в зависимост от резултатите, възможните сценарии са два. Единият е ясен - разваляне на сделката, задържане на авансово преведените от концесионера 660 млн. лв. и образуване на досъдебно производство с цел разнищване на аферата до дъно. Вторият вариант също не е кой знае каква загадка - изчистване на доброто име както на концесионера, така и на въпросния известен бизнесмен.

От 3-4 седмици Хесус Кабайеро Пинто - изпълнителен директор на концесионера на летище София „Соф Кънект“ АД, продължава като PR-специалист да обикаля из телевизии и сайтове и да обяснява

какви инвестиции е направило дружеството досега

и какви грандиозни планове има занапред.

Както обаче стана ясно от интервюто на транспортния министър Христо Алексиев, дадено специално за „БАНКЕРЪ“ миналата седмица, от поемането на летище София на 20 април до 31 октомври тази година концесионерът е вложил едва 303 000 евро без ДДС, 1/3 от които – за консултантски услуги. С останалите средства са били закупени няколко дивана и масички и са ремонтирани тоалетна, асансьор и ескалатор – все твърде дребни неща, особено на фона на големите обещания, дадени от концесионер, зад който стои мастит инвестиционен фонд!

В своите интервюта Хесус Кабайеро Пинто посочва, че при управлението на летище София концесионерът ще преследва четири основни цели:

1.Подобряване обслужването на пътниците;

2.Подобряване качеството на обслужване на авиокомпаниите и на въздушната свързаност на аеропорта;

3.Влагане на амбициозни инвестиции и

4.Грижи за персонала.

Всичко това звучи логично, но се набива на очи една голяма липса – програма за подобряване и

постоянно повишаване на нивото на безопасност на полетите.

Ако съществуваше такава програма – навярно г-н Пинто би споменал за нея. А именно това е проблемът, който беше отбелязан при проверки на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА), която отчете забавяне на отстраняването на куп забележки - косене на трева, почистване на отлагания от самолетни гуми по пистата и пр.
Добре е, че концесионерът е загрижен за подобряване нивото на обслужване на пътниците. Част от тази загриженост личи в доставката на няколко дивана с USB порт за зареждане на телефони, както и на масички. Нещо повече, Хесус Кабайеро Пинто дори анонсира, че се работи за подобряване на сайта на летището, като една от целите е да се даде възможност на пътниците да си запазят паркомясто онлайн.
Чудесно!
Само че г-н Пинто някак неволно забравя да посочи, че това запазено място ще е на разпадащия се многоетажен паркинг пред Терминал 2. Паркинг, изграден от „Щрабаг“ – австрийската компания, притежаваща 1% от капитала на концесионера „Соф Кънект“ АД. От пускането на паркинга в експлоатация са минали едва три петилетки, но той явно толкова качествено е бил изграден, че все едно са минали няколко десетилетия!
Като казахме „Щрабаг“ – да припомним и други неща, доставени и съградени на летище София от тази особено известна у нас фирма.
От години не работи ръкавът на Самолетна стоянка 2, който бе повреден по време силен вятър. Седемте ръкава на новия Терминал 2 бяха доставени навремето от испанската компания TIM именно от „Щрабаг“. Според осведомени това са възможно най-евтините и долнокачествени летищни ръкави в света,чийто производител отдавна е фалирал. Това е и причината, поради която повреденият ръкав не е бил заменен с нов.
След като толкова говори за подобряване нивото на обслужване на пътниците, интересно е защо Хесус Кабайро Пинто не обелва нито дума за състоянието на багажната система на новия Терминал 2, която (между другото) също е била доставена от днешния съконцесионер „Щрабаг“?
От години на летището се коментира, че багажната система на Терминал 2,дава много дефекти и създава не само страшни ядове, но и доста извънредна работа на летищния персонал.
Проблемът е същия както с пътническия ръкав – нейният производител е фалирал, поради което никой не е в състояние да осигури необходимите резервни части - и като количество, и като качество. Че проблемът е стар говори и фактът, че преди близо 5 години - по времето на предпоследния директор на „Летище София“ ЕАД Христо Щерионов (сега – шеф на ГД ГВА), е била разработена документация за обществена поръчка за доставка и монтаж на нова багажна система.
В средата на 2017 г. обаче Щерионов е сменен с Владимир Рапонджиев и закупуването на нова багажна система пропада. Поради това и до днес проблемите на доставената от „Щрабаг“ багажна система блокират работата на 15 гишета за обработка на заминаващи пътници (от 20 до 34) или заставя служители на аеропорта да мъкнат багажите им на ръка – нещо твърде куриозно за модерно столично европейско летище през ХХІ век!
Та явно като част от концесионера на летище София, „Щрабаг“ ще има да оправя доста от сътворените от самата нея проблеми на новия Терминал 2.

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... hte-sofiia
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот maxxim » 05 Дек 2021 21:58

Имам информация, че на 06.12.2021 г. до стоянката за тестване на двигатели ще бъде базиран за няколко дни първия български товарен дрон на Дронамикс. Дано някой колега спотър има възможността да го снима.
maxxim
най-спотър
 
Мнения: 246
Регистриран на: 18 Дек 2003 23:48
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 07 Дек 2021 23:09

Летището има нов сайт https://www.sof-connect.com/
epetkov
супер спотър
 
Мнения: 882
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Kx » 08 Дек 2021 10:14

Регистрилали са нов домейн, но стария (www.sofia-airport.bg )също е активен и сочи същата страница
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 13 Дек 2021 17:35

понеделник, 13. декември 2021

Концесионните дела на летище София явно не вървят добре. За това говорят множеството предписания и разпореждания на различни държавни регулатори и институции, които заваляха като дъжд върху концесионера, който от април 2021 г. управлява (уж) столичния аеропорт.

След множеството предписания на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА), част от които все още не са изпълнени, преди дни изпълнителният директро на концесионера "Соф Кънект“ АД - Кабайеро Пинто Хесус, е получил нова "честитка" от Столичната дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“.

Разпореждането е резултат от извършената обстойна контролна проверка на летището от 19 октомври до 30 ноември 2021 година. По време на инспекцията пожарникарите са установили, че в салоните за пристигащи и заминаващи пътници на двата терминала не са поставени схеми за евакуация. Поставените в административните сгради схеми за евакуация пък не съответствали на изискванията.

Голяма част от осветителните тела на аварийното евакуационно осветление в подземното ниво на "Терминал 1" пък се оказали неизправни. На летището въобще не били открити протоколи за техническото обслужване на съществуващите димни завеси, така че най-вероятно такова не е правено.

Най-неприятно пожарните експерти били сюрпризирани от факта, че е бил възпрепятстван достъпът до противопожарните кранове в "Ниво 2" в зоната за сигурност на "Терминал 2". На всичкото отгоре била нарушена и замазката около пожароустойчивите врати на "Ниво 1".

Но най-неприятно пожарникарите били изненадани от факта, че концесионерът не успял да представи изисканите удостоверения за „реакция на огън“ на неотдавна поставените на "Терминал 2" дивани и мокети, с които изпълнителният директор на „Соф Кънект“ твърде много се гордее.

В крайна сметка, инспекторите от Столична дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ разпореждат на концесионера до края на годината да изпълни общо 9 мероприятия. Едно от тях е спешно провеждане на учебна евакуация на персонала и пътниците.

https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... hte-sofiia
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 13 Дек 2021 17:50

epetkov
супер спотър
 
Мнения: 882
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Kx » 13 Дек 2021 23:04

Това с мизерията в паркига го има няколко поста нагоре.
Интересно че явно на концесионера не му пука
Kx
най-спотър
 
Мнения: 410
Регистриран на: 13 Апр 2004 15:45
Местоположение: Sofia

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Rosen85 » 15 Дек 2021 08:59

Kx написа:Това с мизерията в паркига го има няколко поста нагоре.
Интересно че явно на концесионера не му пука

Няма да му пука, като няма кой да го контролира...
Rosen85
най-спотър
 
Мнения: 366
Регистриран на: 09 Ное 2015 02:55

Re: Летище София - дейност

Мнениеот amcho » 10 Яну 2022 15:05

Малък бизнес самолет от София до Монреал днес:

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/c-gjdr
There's always a reason to fly...

Изображение
Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1829
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: Летище София - дейност

Мнениеот amcho » 10 Фев 2022 01:19

Интересен маршрут - София-Сеул с Калитта:

https://www.flightradar24.com/CKS816/2ac3b33b
There's always a reason to fly...

Изображение
Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1829
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 13 Фев 2022 05:09

Надявам се да стане редовен полет!
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4711
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KBDR, Igor I Sikorsky Memorial Airport, Bridgeport, Connecticut, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот bratanov » 24 Фев 2022 19:29

Летище София получи разрешение за полети до САЩ

Презокеанските полети са една стъпка по-близо, посочва изпълнителният директор на летището

Cтoличнoтo лeтищe пoлyчи paзpeшeниe зa изпълнявaнe нa диpeĸтни пoлeти дo CAЩ. Toвa cтaнa cлeд ĸaтo в cpeдaтa нa oĸтoмвpи 2021 г. eĸип oт Дeпapтaмeнтa пo вътpeшнa cигypнocт в

Aдминиcтpaциятa пo cигypнocттa нa тpaнcпopтa нa CAЩ бe нa инcпeĸция нa лeтищe Coфия, пocoчвaт oт пpecцeнтъpa нa "COФ Kънeĸт".

Eĸипът e нaпpaвил oцeнĸa нa пpилaгaнeтo нa cтaндapтитe и пpeпopъчитeлнитe пpaĸтиĸи cпopeд мeждyнapoднитe изиcĸвaния и e ĸoнcтaтиpaл, чe мepĸитe зa aвиaциoннa cигypнocт, пpилaгaни нa нaй-гoлямoтo лeтищe в Бългapия ca eфeĸтивни.

Πpeзoĸeaнcĸитe пoлeти ca c eднa cтъпĸa пo-близo. Toвa e eднa oт нaшитe cтpaтeгичecĸи цeли, зa ĸoятo paзpaбoтиxмe cпeциaлнa пpoгpaмa c oтcтъпĸи oт лeтищнитe тaĸcи, зa дa cтимyлиpaмe aвиoĸoмпaниитe”, зaяви Xecyc Kaбaйepo, изпълнитeлeн диpeĸтop нa лeтищe Coфия.

Πpипoмнямe, чe бългapcĸият aвиoпpeвoзвaч GullіvАіr имa плaнoвe дa ocъщecтвявa пoлeти дo CAЩ.

Πpeди ceдмици ĸoмпaниятa cтapтиpa oфициaлни пoлeти oт Coфия дo Cĸoпиe.

https://www.economic.bg/bg/a/view/stolichnijat-aeroport-poluchi-razreshenie-za-poleti-do-sa-sht-ne-e-gotovo
Изображение
Аватар
bratanov
спотър
 
Мнения: 52
Регистриран на: 21 Авг 2013 01:37
Местоположение: Toronto. ON

Re: Летище София - дейност

Мнениеот bratanov » 11 Авг 2022 10:26

Какво се случва с Летище София след повече от година концесия?
„Соф Кънект“ обещава да превърне столичния аеропорт в 5-звезден, но засега негативните коментари от пътниците не спират

https://www.economic.bg/bg/a/view/kakvo-se-sluchva-s-letishte-sofija-sled-poveche-ot-godina-koncesija
Изображение
Аватар
bratanov
спотър
 
Мнения: 52
Регистриран на: 21 Авг 2013 01:37
Местоположение: Toronto. ON

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mitkobiker » 15 Авг 2022 14:01

Има трески за дялане, но като цяло, за мен Летище София се справя с двата основни критерия, които ме интересуват като потребител- цена на услугата и бързина.
Тази година, за десетина преминавания, не ми се е налагало да чакам повече от 5-6 минути на проверки. Това е в драстичен контраст с преминаването през летища из Западна Европа, Италия или Белград(с безумен и претъпкан паспортен контрол например). Има видими подобрения, има доста неща, които чакат, но скоро и до тях ще се стигне. Като цяло картинката ми се струва задоволителна с пожелание за още развитие.
AB6 313 318/9/20/21/Q/N 332/3/8/9 343/5/6 359 388 717 733-9/M8/9 74E/4/8 752/3 763 772/3 788/9/1 AN4 AT4/7 AWH AR1/8 141/2/3 C207/8 CNJ CR2/7/9/K CS1/3 DHT/2/3/4 D28/38 ER3/4 E70/5/90/5 290 FRJ F50/70/100 IL8/9 J32/41 L4T M82/3 TU3/5 SF3 S20 SU9 NDE
Изображение
Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2544
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 14 госта