Концесията на Летище София като приватизацията на „Балкан“?Очакват се обжалвания на предстоящото решение на кабинета за промяна на концесионния договор
Вече девет месеца след подписването на концесионния договор избраният концесионер - френско-австрийският консорциум SOF Connect, вместо да поеме управлението на летище София и да го стабилизира, поставя условия за отлагане на над 245 млн. евро годишни концесионни такси с 25 години, без да обелва и дума за олихвяването им съобразно инфлацията. Като „компенсация“ той предлага увеличение на инвестициите с 16 млн. евро – инвестиции, които, съобразно ситуацията на световния граждански авиационен пазар, може и никога да не бъдат направениОчакваше се Министерският съвет да вземе решението за промяна на концесионния договор още на заседанието си в сряда (17 март), но точката така и не влезе в дневния ред. Според добре информирани източници, близки до финансовото министерство, ведомството било подготвило
отрицателно становище
относно промяната на концесионния договор, подписан на 22 юли 2020 г. и харизващ летището за 35 години. Според други източници обаче най-вероятно става въпрос за отлагане на гласуването за по-подходяща дата. В случая става дума за 31 март - денят, когато ще бъде проведено последното редовно заседание на правителството. Ако това наистина се случи, опозиционните партии ще разполагат само с два предизборни дни, за да убедят гласоподавателите, че управляващата коалиция е извършила поредната "измама на века".
Звучи гръмотевично, но си е точно така: ако правителството отложи с четвърт век плащането на 10 последователни годишни концесионни такси, каквито са щенията на концесионера, покрай държавния бюджет
ще минат и заминат общо 245 млн. евро.
Ако следващата сряда номерът мине (дано този път се окажем лоши пророци), за защита на държавния интерес остава само една опция - отхвърлените кандидат-концесионери да атакуват по съдебен път бруталната подмяна на самата концесия. За целта те имат на разположение два календарни месеца, великодушно отпуснати им от разпоредбата на чл. 180 от Закона за концесиите.
Според източници на "БАНКЕРЪ", ако на 31 март правителството си затвори очите и опрости на концесионера споменатите 245 млн. евро, решението му заминава директно в съда. "Придружено" от искането изпълнението на концесионния договор да бъде спряно до окончателното решаване на казуса.
И още - концесионерът вече бил заявил готовност да поеме управлението на аеропорта от 29 март – т. е. два дни преди заседанието на МС, шест дни преди парламентарните избори и... неизвестно количество време
преди плащането на задължителната авансова вноска от 550 млн. лева!
Ако това наистина се случи, целта на подобна стъпка би била да декларира готовност и да окаже влияние при гласуването на решението.И още нещо научи "БАНКЕРЪ": от страна на концесионера вече било заявено желание да се възползва от правителствените компенсации по схемата 60/40, тъй като „Летище София“ ЕАД отдавна няма пари за заплати. Досега на дружеството е било забранено да кандидатства по тази схема, както и да съкращава служители - за да не усложнява и без това тежката обстановка в социалната сфера на държавата.
Наистина – няма никакво друго логично обяснение защо ръководството на аеропорта все още не е предприело никакво съкращаване на персонала въпреки над трикратното намаление на пътниците през последната година – от 7.1 млн. на 2.07 милиона.
"Анахронизмите" обаче не свършват дотук. Едва ли са много хората, които знаят, но две десетилетия след началото на ХХІ век и високотехнологичния Милениум, парадният вход на европейска България - "Терминал 2" на аерогара София от месеци
няма парно и топла вода в тоалетните!
Причината се оказва проста - ръководството няма подписан договор за доставка на природен газ за отопление на терминала! А т. нар. "Терминал 1", където излитат и кацат нискотарифните авиокомпании и където е приютена почти цялата администрация на ЕАД-то, и днес продължава да се отоплява на... скъпоструваща нафта.
И накрая, ако ръководството на „Летище София“ ЕАД беше инвестирало в поддръжката на аеропорта през последните три години, спокойно можеше да увеличава постепенно летищните такси и да гарантира самоиздръжката на фирмата. Вместо това, таксите бяха намалени и през 2019 г., когато бяха "обработени" рекордните 7.1 млн. пътника, "Летище София" ЕАД
загуби над 14.8 млн. лв. само от такса "Сигурност"!
Крайният резултат е потрес: при двукратно увеличаване на пътникопотока през последните няколко здрави години (т.е. до 2019 г.), печалбата на дружеството се е увеличила не два пъти - от 12 млн. лв. на 24 млн. лв., а едва с мизерните... 300 000 лева. Или със семплите към 3 процента!
Всичките тези неясноти много напомнят сагата с приватизацията и последвалия крах на Авиокомпания „Балкан“. Преди 22 години "БАНКЕРЪ" единствен у нас прогнозира, че партньорът на Гад Зееви в приватизационната сделка - авиокомпания "Аркиа", ще се оттегли, а националният ни превозвач ще последва нещастната съдба на редица други активи, купени, източени и фалирани от израелския бизнесмен.
За жалост, прогнозата ни се сбъдна!
Днес, опирайки се както на всички авторитетни прогнози за средносрочното бъдеще на гражданската авиация в световен мащаб, така и на финансовата логика на подписания концесионен договор за летище София, „БАНКЕРЪ“ отново предупреждава управляващите и цялото българско общество, че загубите от концесията ще бъдат сериозни.
Обратният вариант - подписаният договор да бъде изпълнен 100%, пък дори и с цената на 25-годишно "опрощаване" на първите 10 годишне концесионни такси (245 млн. евро), би означавал само едно: добра печалба за държавата и солидни загуби за концесионера. Както всеки може да се досети - такъв вариант просто не може да има!
Така че ако кабинетът приеме решение за промяна на договора за концесия, а концесионерът - въпреки обжалванията – поеме управлението на летище София, в недалечно бъдеще ще загърмят такива мини в концесията, че 4-годишната сага с обира на "Балкан" ще ни се стори песен.Чисти сметки, добри концесионериПри положение, че по договор концесионерът няма право да вдига летищните такси през първите 10 години след поемането на аеропорта, а поради ниския трафик ще получава и съвсем слаби търговски приходи – как ще поддържа той тази важна за националната сигурност и за безопасността на полетите критична инфраструктура?
По същата логика, само след няколко месеца или след година, SOF Connect може да поиска от държавата финансова помощ, защото не му излизат сметките. А те - както „БАНКЕРЪ“ многократно писа през последните месеци - със сигурност няма да излизат поне една петилетка.
Това означава, че вместо да пълни бюджета, както се очаква от всеки концесионер, SOF Connect ще се нареди на опашката пред държавното чучурче с празно канче.Означава обаче и още нещо: след като концесионерът иска да плати първите 10 годишни такси с четвъртвековно отлагане, значи е сигурен, че до 2031 г. "софийският" пътникопоток няма да е достатъчен поне за покриване на разходите му. При това положение за какви увеличени инвестиции от 624 млн. евро иде реч? И какъв е тоз трети терминал, дето ще строи, след като и днешните два са обречени на пустеене?
И накрая, но не на последно място по значение - редно би било, преди да гласува решението си за промяна на концесионния договор, Министерският съвет да се поинтересува какво се случва с отдадените на концесия летища в региона, например - в Загреб и Белград. Или пък каква е съдбата на приватизираното летище на Будапеща...Белчо Цанев
https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... -na-balkan