Летище Бейрут

Летище Бейрут

Мнениеот mistoffelees » 17 Окт 2022 01:29

Гледам, че е тихо на форума, та, викам си, дай да разкажа за едно интересно летище, на което бях наскоро: това в Бейрут. Ливан е малка страна, едва една десета от нашата и има само едно истинско летище, столичното. Населението им обаче е близо до нашето (къде 6 милиона), и, като се вземе предвид, че над половината от територията на страната са високи планини, а към една четвърт е обработваема земя, то става ясно, че местните живеят доста нагъсто, главно в/около агломерацията на Бейрут. Съответно, летището му вижда реално повече пътници, отколкото софийското.

Понеже Бейрут е притиснат между високи планини и морето, то летището няма особен избор и пистите са разположени в посока север-юг. Да, пистите - летището има на теория цели три, макар реално да се ползват само две (третата е построена като заместник на втората). Тези писти се пресичат под остър ъгъл, като две са реално на сушата, а третата е леко вдадена в морето; тази, третата, е построена така с идеята пристигащият трафик да не минава съвсем над града. За разлика от Европа, където сме свикнали аерогарите да са малко като сладкарниците - с работно време откъм 5-6 сутрин докъм 11 вечер, в близкия и средния изток няма такива глезотии - летищата там работят денонощно и виждат нощем кажи-речи толкова трафик, колкото и денем. Шумът обаче си е шум по всяко време и затова обичайното разделение (ако времето не капризничи) е кацанията да стават именно по тази по-нова писта със заход успоредно над брега, но над водата (писта 16), докато излитанията да стават по 21, което отвежда самолетите направо навътре над морето.

Летището е на юг от града и това в съчетание с кацанията по 16 отваря безкрай възможности за спотърите; къде другате може да си седите в кафене на крайбрежната улица (или на плажа, или на басейна на хотела) и под носа ви да захождат самолет след самолет? Освен това, трафик определено си има - ако ние виждаме wide body от дъжд на вятър (добре, че "Гъливер" още въртят 330-ките), то там заради много пътници програмата си е пълна: Emirates пристигат всяка вечер със 777, Turkish редуват всеки ден 330 и 787 (за 75-80 мин. полет от Истанбул!), Air France всеки следобед са с 350. Отделно местната MEA си има няколко 330-ки, а и още големи пилета се мяркат от време на време. В добавка 320-ки и 737 щъкат на кило.

Летището има два свързани терминала - една обща сграда с две крила. Всичко вътре е по ориенталски леко запуснато и никой не си дава особено зор; половин час и повече висене на граничния контрол си е обичайно нещо, като местните се размърдват само ако наближи времето за качване и някой им се развика; ако някой ден минавате оттам, дайте си повече време. В Бейрут няма градски транспорт (или поне не в нашия смисъл на думата), така че таксито е единствен вариант - но летището е близо и се стига бързо, за 15 мин. сте в центъра на града, а удоволствието струва 20-30 долара (според това откъде си намирате таксито и желанието ви да се пазарите).
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 355
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище Бейрут

Мнениеот mitkobiker » 07 Ное 2022 16:01

Много интересна страна и много интересно летище с богата и бурна история.
Бейрут е дългогодишна Балкан-ска линия, по правило вървеше на Ту-154.
За много кратко време в средата на 90те МЕА летяха до София с Боинг 720 :!: в сътрудничество с Джес ер.
AB6 313 318/9/20/21/Q/N 332/3/8/9 343/5/6 359 388 717 733-9/M8/9 74E/4/8 752/3 763 772/3 788/9/1 AN4 AT4/7 AWH AR1/8 141/2/3 C207/8 CNJ/1 CR2/7/9/K CS1/3 DHT/2/3/4 D28/38 ER3/4 E70/5/90/5 290 FRJ F50/70/100 IL8/9 J32/41 L4T M82/3 TU3/5 SF3 S20 SU9 NDE
Изображение
Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2543
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Re: Летище Бейрут

Мнениеот cedar jet » 08 Ное 2022 10:49

За населението си, трафикът е много сериозен-
Истанбул - обслужван от 10 полета дневно! - THY летят 4 пъти на ден с 777/787/333/350, отделно MEA по 3/4 полета с 332/321, както и по 2 полета на PGT
DXB - по 2 на Emirates с 777, 3 на МЕА 332/321
DOH - по 3 дневно на Qatar 359/333/787, MEA по 2 320
Air France също лятото са с по 2 полета - 777/359
Всичко това е заради голямата ливанска диаспора по света. През 2019 летището има 8.8 млн пътници. Местната МЕА оперира с 4 332, като ще бъдат заменени с 339 през 2026, 9 321 Neo и 9 320. Също така MEA е launch customer на A321XLR с 4 броя. Общо взето, както каза mitkobiker, много интересна и разнообразна страна с богата и бурна история - същото важи и за авиокомпанията.
Middle East Airlines - Air Liban
cedar jet
най-спотър
 
Мнения: 217
Регистриран на: 30 Мар 2005 03:07
Местоположение: SOF-LBSF/BEY-OLBA


Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 32 госта