Румъния и Италия може да поемат авионавигацията ни след членството в ЕС
Приети спорни текстове в Закона за гражданското въздухоплаване застрашават РВД със затваряне
Мария Василева
26 Януари 2006
Промените в Закона за гражданското въздухоплаване обричат родното Ръководство въздушно движение (РВД) да спре работа след присъединяването на страната ни към Европейския съюз, алармираха народните представители от опозицията в четвъртък по време на заседанието на комисията по транспорт и телекомуникации.
Причината е, че ЕС изисква от нас да създадем независим орган за безопасност, който да сертифицира дружествата, осъществяващи аеронавигационно обслужване. Тази дейност у нас се извършва от РВД. Министерство на транспорта обаче вменява тези функции на Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) с новите промени в Закона за гражданското въздухоплаване. А корекциите в нормативната уредба са внесени именно с мотивите, че в българското законодателство трябва да се отразят последните задължителни изисквания на Евросъюза.
Държавната структура няма да се оцени като независима, коментира заместник-председателят на комисията по транспорт и депутат от БНС Румен Ангелов. Така сертификатът й няма да бъде признат от страните членки на общоевропейското небе. И ще се наложи нашето въздушно пространство да се обслужва от най-близката служба за аеронавигационно обслужване с валиден сертификат – румънското или италианското РВД, алармира той.
Народният представител от БНС уточни пред колегите си, че в регламент 550 за осигуряване на аеронавигационното обслужване в единното европейско небе, приет през март 2004 г., ясно е разписано как да се структурира независимият орган по безопасност и как да се финансира. Приетият механизъм в ЕС е всяка година да се изчислява необходимата сума за издръжка на звеното по безопасност и тя да се разхвърля върху всички такси, събирани от РВД.
Моделът, който планира да приложи транспортното министерство, обаче е всяка година 9% от таксите, събирани от РВД, да постъпват по сметка на ГВА. Според Ангелов не е ясно тези пари на каква база са разчетени и как ще се разходват, след като няма структурирано звено.
Румен Ангелов призова Министерство на транспорта да оттегли внесените текстове и да ги преработи, защото нищо не налага тяхното спешно приемане в момента.
Мнозинството от народни представители в комисия обаче реши да гласува законопроекта във вида, внесен от Министерски съвет и корекциите да бъдат направени между първо и второ четене.
Директорът на ГВА Георги Стоянов уточни, че в Министерство на транспорта е обсъждана идея след приемането на промените в законопроекта към ГВА да се създаде специализираното звено за безопасност, което да издава сертификата на РВД. Това трябвало да стане чрез нов вътрешно устройствен правилник на въздухоплавателната дирекция.
От думите на Стоянов обаче не стана ясно, дали това е негово мнение по въпроса, прието от ръководството на транспортното ведомство, или е взето неофициално решение процентът от таксите да се употребява от ГВА.
Без промяна бяха гласувани и останалите спорни текстове в законопроекта като отпадането на чл. 70 от действащия Закон за въздухоплаването. Той регламентира правата на пътниците за обезщетения от авиокомпаниите. До края на заседанието не стана ясно дали този текст ще претърпи някаква корекция между първо и второ четене и дали предложените от Асоциацията на българските авиокомпании предложения ще бъдат взети предвид.
http://mediapool.bg/show/?storyid=113685&srcpos=5