Сори, пак забравих, че бях обещал

Взех двата теста, минах и интервюто, но едва ли ще започна там, тъй като имам по-различни амбиции. Идеята ми беше просто да се пробвам и да го имам като опция това да стана РП.
Интервюто обикновено продължава час-час и половина, но ако ги убедиш по-бързо, че си подходящ може и да е по-кратко. При мен продължи около 50 минути, незнам дали защото ги убедих или защото бях последен за деня и вече членовете на комисията бяха изморени. Най-общо казано се тества мотивацията ти да започнеш обучение за РП. Самото интервю е в сградата на MUACC в една малка семинарна зала.
Интервюто е разделено на няколко части - в началото хората се представят - един от HR, двама инструктури (единият май е преподавател в IANS Luxembourg, където протича първата девет-месечна теоритична фаза, а вторият в Maastricht-UACC, където протича pre- и on-the-job-training) и един щатен психолог на Евроконтрол. Първите въпроси са доста логични - Защо избра да кандидатстваш за обучение като ATCO, защо в Евроконтрол, как разбра за тази възможност (верен отговор: търсих в интернет, защото се интересувах) и тн. Комисията внимателно следи отговорите ти и си води записки - това не бива да те шашка, те все пак не могат да запомнят всичко, което си им казал, а решението дали минаваш се взима след това.
Следват въпроси, свързани с личния ти profile (автобиографията ти буквало е пред тях и те карат точка по точка) - при мен ги насочиха към това че следвам извън България, питаха ме как се справям, защо следвам бизнес администрация при положение, че това е далеч от авиацията, с какво се занимават родителите ми и сестра ми, как изобщо се запалих по авиацията и тн. Ако си работил нещо, свързано по някакъв начин с авиацията, очаквай да те разпитат подробно и за него - мен ме питаха за конкретни списания, в които съм публикувал материали и дали са имали нещо общо с РВД, дали са ми отказвали публикуване и тн. Следваха въпроси за хобтата и интересите ми, като винаги ги поставяха по такъв начин, че да се опитат да разберат не толкова от какво се интересувам, а как се занимавам с интересите си - дали търся improvement в снимките си. Тук имаше и друг важен елемент - въпросът на един от инструктурите започна с това, че в живота всеки понякога се дъни, че това е нормално и тн, след което попита аз дали съм имал издънки. Друг тънък момент - въпросът дали си перфекционист, на който аз непоколебимо отговорих НЕ

Мотивите затова са си мои - нещата не могат да са перфектни, а при тази професия се изисква голяма гъвкавост.
Ако не се лъжа тук идваше ред на серия въпроси, свързани с това дали разбираш как работи Евроконтрол, дали знаеш нещо за историята и струкутрата им (не че е нужно да знаеш много, аз се бях подготвил, но ме спряха на второто изречение, защото видяха че имам представа), какво представлява работата на един ръководител полети (multi-tasking, stress, responsibility, etc). След това те питат според теб защо ти си годен за тази работа - защо смяташ, че умееш да се справяш с високи нива на стреса и това да следиш за много неща едновременно. Всичко това се обсъджда доста подробно, разбира се.
Следващата част се състои от две упражнения. Имаш четири самолета, движещи се с различна скорост и намиращи се на различно разстояние от някакво летище (или навигационна точка). Въпросът е кой ще стигне първи. Имаш дъска, маркер, аз лично го описах подробно с формули, въпреки че в началото започнах да търся под вола теле и да разсъждавам колко време би им отнело снижаването и захода. Това не е необходимо - единственото условие е да прелетят точката => смяташ по формулата S=V.t за всеки самолет и намираш едно и също време.
Втората задача - питат те за някакъв авиационен термин и съответно как би го обяснил. На мен ми се падна "радар", което не бих казал е много трудно. След като го обясних ми зададоха допълнителен въпрос, който не помня какъв бе, но се сещам, че казаха, че е извън задачата и че обяснението ми е било повече от достатъчно.
Накрая имаш възможност ти да зададеш въпроси на комисията. Това е елемент от почти всяко интервю за работа, макар че много хора го пренебрегват - аз исках да обсъдя с тях защо толкова много хора отпадат от различните етапи на обучението (отговор, който получих), както и дали бих могъл да получа feedback за цялостното си представяне, тъй като по време на тестовете такъв не се получава, така е замислено просто. Feedback-ът ми бе обещан да го получа по мейл след като излязат резултатите и въпреки, че не го получих, мисля, че ако ги бях попитал пак щеше да стане.
Моят съвет е - казвай нещата такива каквито са, помисли върху тези въпроси предварително, не изхождай от това, че търсят някакви свръх-хора, постарай се да се аргументираш добре - това е най-важното. Не се опитвай да се представиш за такъв, какъвто не си, защото тези са професионалисти и би им направил по-силно впечатление ако имаш реална представа за възможностите си. Аз си позволих да пускам и лафове на три-четири пъти, което явно им допадна и което не съм си мислил, че ще направя по време на интервю за работа - просто хората бяха такива, които си дават сметка за това каква е целта на това интервю - да се провери дали имаш качествата да вършиш тази работа, а не дали си супер-мен

Нямаше излишна надменност, прекалена официалност и високопарни изрази.
Сега, не си спомням дали имаше въпрос за това как оценяваш силните и слабите си страни, но не е зле да го преговориш и това, тъй като по интервюта за работа често го задават, колкото и абсурден да ми се струва.
И най-хубавото - преди интервюто те вкарват в залата, от където се ръководят полетите - незабравимо!

Това е май, дано не съм изпуснал нещо! Ако съм - питай, ще гледам да отговоря бързо
