![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Изображение](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/42/British_Airways_Logo.svg/225px-British_Airways_Logo.svg.png)
![Изображение](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Flybe_logo.svg/250px-Flybe_logo.svg.png)
FlyBE е един от най-големите регионални оператори. Флотилията ѝ се състои от Dash 8-400 и Embraer 190-200LR (E195), а нейните партньори Loganair летят със Saab340. Компанията оперира като НТА, но това не пречи да имат кодшеър полети и с BA... На мен ми предстояха 2 полета с нова за мен авиокомпания и летище, на което не съм бил преди...
Първото по-скоро неприятно впечатление беше, че след издаване на билета може да се запази място срещу 9 евро на отсечка. Това се компенсира от онлайн чекин, който отваря 36 часа преди полета, но при него НЕ може да се избира място. На мен ми се падна място В преди средата на самолета.
Денят беше петък, ранен следобед - точно време за пътуване... Кратка справка на сайта Дойче бан показа, че градският влак до летището (S11) минава точно 1 път на всеки 20 минути. Това е и един от най-удобните видове транспорт до летището - от централната гара до летището се стига за около 15 минути, (почти) винаги е точен и в него има достатъчно място дори за тези, които пътуват с големи куфари... Таксито стига за 10-20 минути - зависи от трафика
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-OH1bY4uaBck/T15FfemU-8I/AAAAAAAAAb0/pwJkFTNrcSk/s720/1%2520%2528800x600%2529.jpg)
ВЕ оперират от "терминал" С на летище DUS, което също беше нов момент. Това е може би една от най-интересните части на летището - Ер Берлин, Емирейтс, Сън Експрес, ... Сградата вероятно скоро е ремонтирана, защото изглеждаше доста по-добре от терминал А, който е "дом" на Луфтханза... Имах време за сандвич с гледка към част от перона и терминал В. Точно седнах и 777 на Емирейтс отлетя към вкъщи:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-OI0oXnoA-oM/T15FkhBXhEI/AAAAAAAAAc0/ls1VsTThKcI/s720/3%2520%2528800x600%2529.jpg)
Един 737 на АВ направи интересен пушбек на 180 градуса:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-sk75ukareJQ/T15GYxwzwNI/AAAAAAAAAhw/8nxTxKjiQ54/s720/9%2520%2528800x600%2529.jpg)
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-k7qdyjfv6oA/T15Ffl9GtYI/AAAAAAAAAb4/wJfJ0O6FUDU/s720/10%2520%2528800x600%2529.jpg)
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-tu66JyfZALA/T15Fe5gCWmI/AAAAAAAAAbw/KDb0ecEVuvQ/s720/11%2520%2528800x600%2529.jpg)
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-p5EWXOisPUk/T15FgW9GVpI/AAAAAAAAAcE/6_KGXmu3mlQ/s720/12%2520%2528800x600%2529.jpg)
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-6broSX8k5A0/T15FhAyJZvI/AAAAAAAAAcQ/62D1f3sZMyw/s720/13%2520%2528800x600%2529.jpg)
А330 на АВ:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-7MGrm00ExVs/T15GVVdCLYI/AAAAAAAAAhU/Ek5a2BzXB58/s720/7%2520%2528800x600%2529.jpg)
Двете Follow Me коли скучаеха - все пак беше петък:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/--jgBs_ntGdA/T15GXjIn5UI/AAAAAAAAAho/DU5LJ0w1Rt4/s720/8%2520%2528800x600%2529.jpg)
Почистване на перона:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-Z1p6RWynVmw/T15F3BkM1SI/AAAAAAAAAfI/WiRtQV6akt0/s720/5%2520%2528800x600%2529.jpg)
Почти стана време за бордване и трябваше да се отправям към гейта. Ето го отново онзи А330:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-LHknktJsmpY/T15FjcPIByI/AAAAAAAAAcw/C1-H7I6-NJg/s720/17%2520%2528800x600%2529.jpg)
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-08RAnWpx00I/T15Fi9adBII/AAAAAAAAAcg/kKqXALW0vJc/s720/18%2520%2528800x600%2529.jpg)
Точно навреме се качихме в автобуса, който ни стовари пред G-JEDL - Даш... Направи ми впечатление, че явно доста отдавна не му се беше случвало да го мият - все едно е във флотилията на Ер Франс
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-VY5Aqmav-Xc/T15H3mbsmHI/AAAAAAAAAiE/Cj1EwSILD1A/s512/19%2520%2528600x800%2529.jpg)
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-n0xniYg_cpQ/T15IC1rC2PI/AAAAAAAAAiU/-RQQljSB3d8/s512/20%2520%2528600x800%2529.jpg)
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-CfkvwKbrJhg/T15IEKIKe6I/AAAAAAAAAic/IRM6RRxhMI0/s512/21%2520%2528600x800%2529.jpg)
Салонът беше от сиво-синя кожа. На подглавниците имаше реклама на АВИС, а на долната страна на масичките - на някаква банка. За щастие затоварването беше малко под 50% и успях да се преместя на място А. Boarding completed, затваряне на вратата и първо включване на капитана за деня - обичайните поздрави, кратка информация за маршрута и очакван час на излитане - "след 7 минути", което означаваше, че скоро трябва да започнем да се движим. Стюардесите направиха сейтфи демонстрацията, запуск на 2-ри двигател, старт на 1-ви двигател:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-_qVGvR61I9c/T15IFKGujtI/AAAAAAAAAiw/iftTZ6Dgv7U/s512/22%2520%2528600x800%2529.jpg)
AF Regional долетя с малък Ембраер от някъде:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-3XS_hV9sOko/T15IFNnBAlI/AAAAAAAAAio/klMqLlonG0c/s512/23%2520%2528600x800%2529.jpg)
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-3c4yTA0Ga3E/T15IGiA7qeI/AAAAAAAAAi8/_8V7YF0ztcw/s512/25%2520%2528600x800%2529.jpg)
Не, горната снимка не е грешка в хронологията... Вместо да се раздвижим, двигателите намалиха обороти до пълно спиране. Капитанът спомена нещо като "We have a small technical problem and the technicians will be with us in a few moments". Следващото включване беше след около час - "We should go for the next procedure that will take 45 minutes". Ето го и техника:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-MSuTsxvAerM/T15IHwsGhRI/AAAAAAAAAjQ/U7Oj4WWQR24/s512/27%2520%2528600x800%2529.jpg)
...а някои рамп-агенти работят така:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-kXkDj-UIv-Q/T15IKf2o0UI/AAAAAAAAAjs/hAbydgmqP2k/s512/31%2520%2528600x800%2529.jpg)
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-PFPnForeftI/T15IJCwhp1I/AAAAAAAAAjc/z6wRmMYZG3E/s512/30%2520%2528600x800%2529.jpg)
Ембраерът се готвеше за полет обратно до Франция и не след дълго отлетя:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-hljWW3hAeK4/T15IKdHL91I/AAAAAAAAAjw/42kUDBuSPqg/s512/32%2520%2528600x800%2529.jpg)
А нашият техник ходеше все по-нервен:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-H3PRoG-9yVk/T15ILV70jlI/AAAAAAAAAkA/HqbdOE8v3Yw/s512/33%2520%2528600x800%2529.jpg)
До нас кацна и чудото на холандското самолетостроене:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-mTULoCbI4Oc/T15IMPBa1EI/AAAAAAAAAkI/1n-JD4kdjho/s512/34%2520%2528600x800%2529.jpg)
След повече от 2.5 часа в тесния самолет, капитанът каза, че поради липса на "significant progress" ще се върнем в терминала, защото друг самолет е на път, за да ни вземе - реално беше просто следващия полет на компанията за деня... Раздадоха ни транзитни бордни карти с уговорката "след 1 час да сме обратно на гейта". А в сградата на терминала имаше оживление - отнякъде се появиха цял екип стюардеси на Емирейтс
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
2-ри опит за полет до Манчестър:
Навън вече беше тъмно и затова няма снимки. На гейта си получихме новите бордни карти - отново място В, в първата 3-ина на салона. Някои пътници се поздравяваха с "Hei, hello again!", други се бяха запасили с бира...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Полетът мина доста скучно и около 90 минути по-късно капитанът ни информира да се подготвим за кацане. Закъснението беше около 10 минути, което значеше че имам 20-ина минути за стигане до граничен контрол, паспортна проверка, придвижване до ж.п. гарата на летището, купуване на билет и качване в последния за деня влак в моята посока - звучи почти като Mission Impossible. За щастие спряхме на гейт, който е без ръкав, но нямаше нужда и от автобус - разходихме се пеша до сградата на терминала. Почти като на филм се качих 1 минута преди тръгването на влака - след мен се качи само кондукторът...
На следващата сутрин ми предстоеше пътуване до столицата на Шотландия, а именно - Единбърг. Денят започна с чекин за обратния полет и разпечатване на бордната карта. С изненада установих, че част от империята на сър Ричард Брансън е Virgin Trains:
![Изображение](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Virgin_trains_221113_glasgow.jpg)
Но дори британските благородници залагат на немското машиностроене - SIEMENS
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Така от столицата на Nordrein-Westfalen се оказах в столицата на Scotland. Градчето е малко и най-голямата забележителност са шотландците по улиците... Всички сувенирни магазини преливат от всевъзможни шотландски карета made in China. На един от хълмовете се намира старият замък:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-44DqS7KEJ00/T15FmV32dfI/AAAAAAAAAdI/FToAck62lgE/s720/35%2520%2528800x537%2529.jpg)
Личеше си, че в миналото е бил военно укрепление - на всички стени имаше оръдия. Оттам се разкриваше гледка към целия град. Търговската улица:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-pjsLtuPG4QI/T15FmRKf_KI/AAAAAAAAAdA/G2WkymE2GBk/s720/36%2520%2528800x537%2529.jpg)
Парк:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-s2PmqVKLcc8/T15FonzWaYI/AAAAAAAAAdY/nwoHde43gMA/s720/37%2520%2528800x537%2529.jpg)
Впечатление прави тревата, която е зелена дори по това време на годината - началото на март:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-fVycglEqkAQ/T15FqmW5y1I/AAAAAAAAAdo/pYNKDTxH2sA/s720/38%2520%2528800x537%2529.jpg)
В двора на двореца има мемориал на загиналите във войните шотландци:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-b9jeUuEENwA/T15FpivRCuI/AAAAAAAAAdg/VD64r9jyID8/s784/39%2520%2528800x537%2529.jpg)
До едно от знамената-светини от войните се четеше и Македония в списъка на земите, на които е имало битка
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Изглед от западната стена:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-o6FqEXpbkgE/T15FtL0rD4I/AAAAAAAAAd8/ALsYPTE2IYI/s720/41%2520%2528800x537%2529.jpg)
В този град дори кафетерия като Starbuck's изглежда като пъб отвън... В другия край на центъра е новата сграда на парламента, която е решена доста интересно отвън:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-tbaspYZLBOM/T15FuYc4wgI/AAAAAAAAAeI/ZB67Krztr30/s720/42%2520%2528800x537%2529.jpg)
По-наблюдателните са забелязали знамената на Великобритания, Шотландия и ЕС, а черното такси мина "като по поръчка".
Съпругът на Елизабет Втора - Филип, някога роден като гръцки принц, е херцог (дюк) на Единбърг. По тази причина дворецът Holyroodhouse е официалната шотландска резиденция на Кралицата и съпруга ѝ при официални посещения в Шотландия. Другите две официални резиденции са Бъкингам в Лондон и Уиндзор - в Уиндзор, графство Бъркшир. Официалната резиденция на принца на Уелс (Чарлз) и херцогинята на Корнуел (Камила) е Клерънс Хаус в Лондон, на херцога и херцогинята на Кеймбридж (Уилям и Кейт) - Кесингтън в Лондон и т.н.... Ето го Holyroodhouse:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-Gpg6bdh6Nw4/T15FuzqDcII/AAAAAAAAAeY/dk0M8UywkVA/s784/43%2520%2528800x537%2529.jpg)
Над входа има герб, но за разлика от герба на Великобритания е с 2 еднорога, а не с еднорог и лъв:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-6GTG-M5P_HI/T15FvuciTII/AAAAAAAAAeU/N1mAMD_XaCI/s720/45%2520%2528800x537%2529.jpg)
В този замък са се случили поне 2 интересни събития - Шон Конъри е бил удостоен с рицарско звание, а през 1999-та Елизабет II назначава първия министър-председател след референдум в Шотландия за по-широко местно самоуправление. Там е посрещала и Папа Бенедикт XVI. Сградата е възникнала като манастир през Средновековието по заръка на Дейвид I, крал на Шотландия. Около 1650-та година катедралата е разрушена. Легендата разказва, че Менделсон посетил мястото, открил руините на катедралата и това го вдъхновило да напише своята Шотландска симфония. Ето ги и тях:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-LZuTF22iAeY/T15Fu0VALaI/AAAAAAAAAeM/-R4sny2AwiQ/s788/44%2520%2528800x537%2529.jpg)
Изглед от двора:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-NEI2weFY2ag/T15Fx7bcc-I/AAAAAAAAAeo/h036cPxUf20/s720/46%2520%2528800x537%2529.jpg)
Следваше отново пътуване с Върджин Трейнс и още малко замъци в неделя...
Ланкастър е едно доста малко градче, северно от Манчестър. Там времето почти е спряло:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-2up6yLjsyCc/T15F7KBuubI/AAAAAAAAAfo/lJC1dmAZCQs/s720/53%2520%2528800x537%2529.jpg)
Единствената забележителност е ето този замък:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-jXl7cyb-QQg/T15F9fx4UmI/AAAAAAAAAf0/CnXxg1CDdQk/s786/54%2520%2528800x537%2529.jpg)
Възникнал около 1150-та година като служебна сграда - в него няма спални. Първоначално е бил военно укрепление, което да контролира един от най-главните пътища на острова, а именно - движението в посока север-юг. Често е бил атакуван от близката Шотландия. По-късно е дострояван няколко пъти, но запазва ролята си на служебна сграда. Към 14-15-ти век се превръща в съдилище. Едната зала е само за криминален съд, а другата -само за граждански. И 2-те се ползват и до днес. Тази за граждански процеси е относително нова - само на 200 години. Британците са рационални хора - в миналото съдът е заседавал 2 пъти годишно в Ланкастър - през март и през август, защото съдията (1 на брой) е обикалял няколко съдилища в района.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
В по-ново време залата за граждански процеси е била използвана само веднъж за криминален процес - срещу 6-ма терористи от Манчестър. А тази за криминални престъпления и до днес се ползва по предназначение
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-onbtQ2geXFg/T15F_gEFGAI/AAAAAAAAAgI/aY1cmSwe0fA/s786/56%2520%2528800x537%2529.jpg)
Последната спирка от това пътуване беше отново Терминал 3 на летище MAN. BMI с интересна ливерия:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-9Q5P2C1jYl0/T15F0BnLnnI/AAAAAAAAAew/uipfaCYKAhs/s640/47%2520%2528800x600%2529.jpg)
Една шумна хвърчилка:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-VgQtddiqgBc/T15F07riQhI/AAAAAAAAAe4/k3tbVv0yk2g/s640/48%2520%2528800x600%2529.jpg)
Редицата на "евтините"
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-_a_z38meIy4/T15F3_KRxII/AAAAAAAAAfQ/VXoCfiilXPI/s640/50%2520%2528800x600%2529.jpg)
А321 на Монарх:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-K5ONiHVCbfM/T15F3vnDUuI/AAAAAAAAAfM/Jlz69wTQRjc/s640/51%2520%2528800x600%2529.jpg)
И един Изиджет, който почти кацна върху него:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-8pjUaS890Cg/T15F5g7mJKI/AAAAAAAAAfg/ZbE1e0QwZE4/s640/52%2520%2528800x600%2529.jpg)
Пушебек и поздрави в Мадрид:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-1n6YrPO5kLE/T15F8I-78GI/AAAAAAAAAfw/0NoeCc-9KSU/s640/55%2520%2528800x600%2529.jpg)
Един Даш каца на заден план:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-IxA2UivUzoI/T15F-gk2QYI/AAAAAAAAAgA/Odf0skRN2lQ/s640/57%2520%2528800x600%2529.jpg)
Да не забравим и друг виден представител на "евтините"
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-0rFzxkkXT1U/T15GDe5wMFI/AAAAAAAAAgk/InhNd1LImPc/s640/60%2520%2528800x600%2529.jpg)
Нещо различно:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-LUr-b7-tImk/T15GEDM6zII/AAAAAAAAAgw/8-7hdkQXHEE/s640/61%2520%2528800x600%2529.jpg)
Едно Авро долетя от Брюксел:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-nWpTC345yD4/T15GIB6J7TI/AAAAAAAAAhE/-FYCSQzMYSU/s720/62%2520%2528800x600%2529.jpg)
Стана време за бордване. Този път щяхме да летим с G-ECOM. Вече в самолета:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-VrRW6pN0glo/T15GGgLEk_I/AAAAAAAAAg4/KXsxhVcwhDI/s640/64%2520%2528800x600%2529.jpg)
Място - като на идване, но този път А. Затоварването отново беше около 50%. И отново същата процедура - "boarding completed", вратата, поздравите, сейфти, двигатели... Излетяхме след кратко рулиране по 05L, последвано от плавен десен завой. Последните слънчеви лъчи за деня:
![Изображение](https://lh4.googleusercontent.com/-HJoAXsC58SQ/T15INNrhoDI/AAAAAAAAAkQ/5TN8eqa6mVw/s512/65%2520%2528600x800%2529.jpg)
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-sl3WcjS9WOs/T15GHfG9FxI/AAAAAAAAAhA/nwEQ7snGfoU/s720/67%2520%2528800x600%2529.jpg)
От прозореца на А380 тази поза определено е по-добра:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-sFXB7YXIdEU/T15IPkPK_CI/AAAAAAAAAk0/EEMM4DJGzr8/s512/66%2520%2528600x800%2529.jpg)
Не след дълго облаците изчезнаха:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-3mHNAUgDX0o/T15IN9i76OI/AAAAAAAAAkY/S1Gucq_PcnA/s512/68%2520%2528600x800%2529.jpg)
Приближавайки Ламанша:
![Изображение](https://lh5.googleusercontent.com/-R0HxXDlPoaY/T15GU047dFI/AAAAAAAAAhQ/r-YHQyCKCYo/s640/69%2520%2528800x600%2529.jpg)
Bye Bye UK:
![Изображение](https://lh6.googleusercontent.com/-L6AdEbe45rY/T15GWxvkXcI/AAAAAAAAAhg/u_Pi8yjXXE8/s640/70%2520%2528800x600%2529.jpg)
Сигурен съм, че и вашата пералня има такъв стикер за енергийна ефективност:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-U4pZBVdS8OI/T15IOu2SgjI/AAAAAAAAAkk/WcZVALLsK8U/s512/71%2520%2528600x800%2529.jpg)
Според тази информация, Дашчето изразходва около 1890кг гориво за 1000км:
![Изображение](https://lh3.googleusercontent.com/-DK5wktgLMuk/T15IOyhdZRI/AAAAAAAAAko/7AGjek1o8X4/s512/72%2520%2528600x800%2529.jpg)
По тъмно кацнахме по 05R, ревърс и рулиране до паркинг позицията.
Равносметката - FlyBE влезе в личния ми списък на а/к, които ще избягвам занапред, вземайки под внимание качеството на предоставяната услуга и цените на билетите. Чувствах се като във Виз Ер, но допълнено от тясна седалка в малък самолет... Онлайн чекин, запазване на място срещу допълнителна сума, храна и напитки само за купуване, ... BA могат и повече да внимават как подбират партньорите си... Като плюс мога да отбележа, че Бритиш ми начислиха милите за тези 2 полета, без да съм добавял номера на картата ми при чекин - просто няма такава опция...
Ами май е това. Всякаква мнения/коментари и препоръки са добре дошли.