Общо икономически новини за авиацията като цяло

Мнениеот Георги Николов » 05 Яну 2009 10:35

Във връзка с дискусията, която водим с harrier намерих една таблица. В нея са представени поръчките и доставките на „Airbus“ и „Boeing“ за последните 20 години. От таблицата се вижда, че след максимума на поръчки и доставки през 2000 година настъпва срив. Той е особено силен след 11 септември 2001 година. Ръководствата на “Ryanair“и „easyJet“ правят големи поръчки за самолети в период на спад и плащат смешна цена за твърдите поръчки. След 2004 година настъпва подем в търсенето и те предлагат вече излизащите поръчки на лизинговите компании. Никога няма да разберем точната цена на печалбата на двете компании, но е възможно тя да е между 200 и 300 милиона долара. Много добър усет за пазар на ръководствата на „Ryanair“и „easyJet“ и можем само да се възхищаваме.....:D

Изображение
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот harrier » 05 Яну 2009 12:55

Георги, според мен както и да го въртим не става въпрос за толкова много самолети (имам предвид препродадените, които не са лизинговани обратно). Хванах се да сметна колко самолета са препродали Изиджет и според моите изчисления няма как да са над 40 А319 от до момента доставените (с поръчките за 737 не съм се занимавал). Допълвам само, че компанията ще маха 26 737-ци до 2011г, които явно ще бъдат заменени от А319, така че следващите доставки ще са си за тях.

Спадът след 2000г каквито и причини да има се допълва особено силно от 9/11, когато имаше заземени самолети, намаляване на пътникопотока и тн. Не вярвам една спекула с няколко десетки машини така сериозно да промени показаната графика.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот Георги Николов » 05 Яну 2009 13:59

harrier написа:Георги, според мен както и да го въртим не става въпрос за толкова много самолети (имам предвид препродадените, които не са лизинговани обратно). Хванах се да сметна колко самолета са препродали Изиджет и според моите изчисления няма как да са над 40 А319 от до момента доставените (с поръчките за 737 не съм се занимавал). Допълвам само, че компанията ще маха 26 737-ци до 2011г, които явно ще бъдат заменени от А319, така че следващите доставки ще са си за тях.

Спадът след 2000г каквито и причини да има се допълва особено силно от 9/11, когато имаше заземени самолети, намаляване на пътникопотока и тн. Не вярвам една спекула с няколко десетки машини така сериозно да промени показаната графика.


Ето какво показва моята статистика. В момента easyJet има 198 броя твърди поръчки за А119 и оперира със 128 самолета. Общо, ако сметнем, това са 326 самолета до изчистване на договорите. По договорите от 2002 година за 120 поръчки, за 2005 година от 140 поръчки и за 2006 година 192 това прави общо 452. Без да смятаме поръчките от 2007 и 2008 година, в които имат клауза за конвертиране на самолети от А119 в А320 и други, липсват точно 126 самолета . Слагам скромна печалба от по 2 милиона долара на самолет, това са 252 милиона - бърза печалба!
От много години си водя статистика много подробна за производството на самолети и ако знаех, че ще възникне такъв въпрос, щях да отбелязвам и от кого са първоначално поръчани, получените самолети. Това са моите виждания по въпроса. Ако имаш някакви възражение, ще трябва много по-сериозни сметки да се правят и да се проследява всеки самолет.
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот Георги Николов » 11 Яну 2009 09:07

Малък парадокс се получава при сега действащата система за покупка на самолети през тази година. Ако разгледаме страницата на „Airbus“, ще видим, че общо твърдите поръчки са за 9194 самолета. До момента са доставени 5454 самолета или в момента „Airbus“ има заявки за 3740 самолета. При предвидени за доставка тази година около 500 самолета , бъдещето на компанията изглежда сигурно следващите 7,5 години. Ако разгледаме твърдите поръчки по-детайлно ще установим , че от следващите 500 поръчки по едни или други причини няма осигурен пазар за 50-60 броя. Причините са различни, като фалити на компании (Skybus) или компании с затруднения (Kingfisher), отказали своите поръчки. Много от поръчките намериха нови клиенти, но още не ясно, кой ще вземе от заводите тези 50-60 поредни c/n ? По различно е положението при „Boeing“. Поради стачката там реда на твърдите поръчки се срина и сега тези компании, които си търсят самолетите ги получават, а за другите просто поредните номера на поръчките се прескачат. Тази година масово ще излязат поръчки направени през 2005 година, тоест в година на подем на пазара и съвсем други нагласи на ръководителите на авиокомпаниите. С падане цената на материалите, може би ще станем свидетели и на по-малко увеличение на цените на самолетите от стандартните за последните години 5%? Въобще очаква ни една интересна година на авиационния пазар. :roll:
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот Георги Николов » 16 Яну 2009 10:50

Singapore Airlines съкращава полети заради кризата?
16 Януари
Авиокомпанията Singapore Airlines съобщи днес, че съкращава повече от 200 полета към Австралия, Китай, Индия и Европа поради намаляващия брой пътници, предаде АFP. Още вчера авиопревозвачът предупреди, че през декември броят на пътниците е намалял със 7,5%. Затова до края на март ще бъдат анулирани 214 полета. „Не искаме самолетите ни да летят полупразни, защото това увеличава разходите, което ние не можем да си позволим. Искаме да адаптираме нашия капацитет към промените в търсенето, настъпили в резултат на забавянето на темповете на икономически растеж “, заяви пред AFP говорителят на компанията Стивън Форшоу. Решението засяга дестинациите Хонконг, Шанхай, Кантон, Бомбай, Делхи, Пърт, Сидни, Бризбейн, Лондон и Цюрих.

Повечето от големите компании тихомълком подменят по-големите самолети с по-малки по много от линиите си. Още по време на четенето се замислих , ще извади ли от "играта" сегашната ситуация А380. В изявлението нищо не се споменава за новия самолет, но все пак компанията е първия негов оператор и през тази година получи още 5 самолетa. По две от дестинациите до Лондон и Сидни летяха А380.
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот Gentleman » 16 Яну 2009 11:12

Здравейте,
намерих интересен анализ на Евростат за авиацията в Европа. Ако сте го обсъждали вече, се извинявам.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-09-001/EN/KS-SF-09-001-EN.PDF
Gentleman
по-спотър
 
Мнения: 170
Регистриран на: 25 Май 2008 13:50

Мнениеот Георги Николов » 16 Яну 2009 11:53

Много добри са данните. Само, че за България пак има нещо.... несъотвествие ?
Ако се вярва на националната статистика пътниците за 2007 година са:
Летище Бургас....................-1 941 311
Летище Варна.....................-1 493 504
Летище Горна Оряховица.............301
Летище Пловдив.................... 104 130
Летище София...................- 2 738 222
Общо..................................- 6 277 468

А според таблицата на Еurostat са 6 071 000 или с около 206 000 по-малко.
За данните на другите членки сигурно са точни.
Последна промяна Георги Николов на 16 Яну 2009 14:37, променена общо 1 път
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот Gentleman » 16 Яну 2009 14:35

Георги Николов написа:А според таблицата на Еurostat са 6 071 000 или с около 206 000 по-малко.
За данните на другите членки сигурно са точни.


То са две трети от пътниците на Уиз все пак :)
Gentleman
по-спотър
 
Мнения: 170
Регистриран на: 25 Май 2008 13:50

Мнениеот Георги Николов » 16 Яну 2009 15:01

Албена АД свали цената на Интерскай до 22.6 млн. лв.
15 Януари 2009
Съветът на директорите на Албена АД на свое заседание е гласувало понижение на покупната стойност на 100% от акциите на Интерскай АД от 26.5 млн. лв. до 22.6 млн. лв. Освен това Съветът на директорите на Албена АД предлага продажната цена на дела си в Албена инвест холдинг да бъда на стойност 10.15 лв. за акция.
Направихме тези две предложения изцяло в интерес на миноритарните акционери. По този начин те получават сериозен финансов стимул от 12 млн. лв., коментира Красимир Станев, изпълнителен директор на Албена АД.
Акционерите на Албена АД ще гласуват на общо събрание на 18 януари за продажбата на дела си в Албена Инвест Холдинг АД, възлизащ на 47.83% или 2 630 611 броя акции от капитала.
Първото предложение е свързано с цената на продавания пакет акции на Албена инвест холдинг АД, която се конкретизира, като се приема максималната стойност на оценката - 26.7 млн. лв. или цена на една акция от 10.15 лв.
Предложената за придобиване фирма Интерскай притежава летище Лесново и има свидетелство за авиационен оператор. За 2008 г. летище Лесново има близо 8000 кацания, което е сериозен ръст спрямо предишни периоди. Компанията ще разшири предлаганите авиационни услуги и чрез специализирани и чартърни полети. Също така в момента тече процедура по преобразуването на Интерскай в публично дружество и качването му за търговия на БФБ - София.
По същество Лесново е второто гражданско летище на София след международното. Чрез това придобиване ще затворим напълно кръга на услуги за стопанския туризъм - авиопревозвач - туроператор - хотелиер, допълва Станев.
Към момента курортният комплекс управлява летище Приморско и летище Балчик, които са сертифицирани от ГД Държавна въздухоплавателна инспекция към Министерство на транспорта като летателни площадки за самолети с максимално тегло 5 700 кг или 19 пътникоместа.
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

flyLAL прекратява дейността си.

Мнениеот Георги Николов » 17 Яну 2009 12:28

Литовската авиокомпания flyLAL прекратява дейността си ?
От днес 17.01.2009 година литовската авиокомпания flyLAL прекратява дейността си. По- рано съобщих във форума за договора с швейцарски инвеститор, който трябваше да бъде финализиран вчера . Явно преговорите са завършили с неуспех.
Сигурно ще има още компании от прибалтийските страни, които да преустановят дейността си. Тежко е положението на датските, полските, латвийските, естонските, шведските и финландските превозвачи. Поради силните си икономики в региона, по-добре са превозвачите на Германия и Норвегия.
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот Георги Николов » 19 Яну 2009 01:36

Около 29400 клиенти на литовската компания "flyLAL-Lithuanian Airlines" ще загубят парите си, след отнемане на лиценза на компанията и прекратяване на полетите. Парите за 100% от компанията не пристигнаха от "SCH Swiss Capital Holding AG" на 16/01/2009 година и съда ще пристъпи към разпродажба на имуществото на компанията.
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот Георги Николов » 20 Яну 2009 16:40

„Estonian Air“ спешно взема заем от SAS ?
Това малко ми прилича на сътрудничеството между други две коментирани много във форума компании. SAS се чудят, как да оцелеят? Мина едно съкращение, друго се подготвя, а сега и дават заем. Други пък от месеци нямат пари да си вземат поръчаните самолети и то само за лизинга да платят, а пък кандидатстват за купуване на компания. Изобщо все по-често липсва здрава икономическа логика. :roll:
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот Георги Николов » 22 Яну 2009 14:30

Замяна на по-големи с по-малки самолети?
Много интересна тема за размисъл дадоха от Singapore Airlines (SIA) http://www.flightglobal.com/articles/20 ... -a330.html
Питам се А330 регистрация 9V-STA ще лети по отсечките на А380. А какво ще прави АЗ80? :roll:
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

Мнениеот jollyroger » 22 Яну 2009 14:36

Георги Николов написа:„Estonian Air“ спешно взема заем от SAS ?
Това малко ми прилича на сътрудничеството между други две коментирани много във форума компании. SAS се чудят, как да оцелеят? Мина едно съкращение, друго се подготвя, а сега и дават заем. Други пък от месеци нямат пари да си вземат поръчаните самолети и то само за лизинга да платят, а пък кандидатстват за купуване на компания. Изобщо все по-често липсва здрава икономическа логика. :roll:


Шведите имат големи икономически интереси в прибалтийските републики. А и в скандинавските страни не важи правилото "пре**и другарче". Там хората си помагат взаимно.
NATA Safety1st certified Line Service operator
Аватар
jollyroger
спотър
 
Мнения: 58
Регистриран на: 08 Дек 2006 10:45
Местоположение: London, UK

Мнениеот Георги Николов » 22 Яну 2009 14:44

jollyroger написа:Шведите имат големи икономически интереси в прибалтийските републики. А и в скандинавските страни не важи правилото "пре**и другарче". Там хората си помагат взаимно.

Да, така е! Знаем, че те са социално ориентирани държави. Но да съкращаваш хора в Дания, Финландия и дори в самата Швеция и в същото време да даваш заем, не ми се вижда много логично ?
Аватар
Георги Николов
супер спотър
 
Мнения: 1644
Регистриран на: 12 Яну 2008 15:50

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 1 госта

cron