За много интересно развитие на програмата 737MAX се говори в специализираните медии. Боинг, под силен конкурентен натиск от страна на CS300 и А321neo, са решили да се откажат от MAX 7 и да го заменят с MAX 7X, който ще е нещо като скъсен вариант на MAX 8, и също така търсят вариант за удължаване на MAX 9 за да предложат реален конкурент на А321neo.
Това действие показва, че наистина търсенето на МАХ 7 (А319 също) е клонящо към 0, а МАХ 9 няма никакъв шанс срещу А321neo. Числата показват, че съотношението на продажбите при МАХ 9 и 321neo е 1:7, което заедно с почти нулевите продажби на MAX 7 показва, че програмата 737 е останала само с един модел - МАХ 8.
Предполагам, че катализатор за това решение са били официално обявените сделки от миналата седмица на Делта с Бомбардие за 125 бр. CS100/300 и с Еърбъс за 37 бр. А321neo.
Ще бъде интересно да видим какво ще измислят от Боинг. Дължините на самолетите са както следва:
МАХ 7 : 33.7m
MAX 8 : 39.5m (предлага се и във вариант МАХ 200 с 200 места)
MAX 9 : 42.2m
A319N : 33.8m
A320N : 37.6m
A321N : 44.5m
Разликата в дължината между -7 и -8 e около 6m. Според мен ще търсят скъсяване на -8 с около 2 - 3m за новия вариант, който е обозначен за сега като -7Х. Това означава, че -7Х ще е дълъг около 35.5-36.5m, което съвпада с размера на 737-400 (36.5m) и се доближава на метър (метър и малко) от А320N (37.6).
Явно преди 30 години анализаторите а Боинг са уцелили верния размер и днес пак се връщат към него

Видях много коментари относно доработката на -9 и повечето са скептични. Удължаването на тялото щяло да доведе след себе си необходимост от нов по-дълъг колесник, това води до промяна на централната секция на крилото и съответно неговата преработка и всички свързани с това усложнения. Дали това упражнение ще има икономически смисъл, ще се разбере скоро. Ясно е, че Боинг нямат ресурс в момента да започнат изцяло нова разработка за самолет с размерите на 321-757, или както те го наричат МоМ (middle of the market).
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ