Трагичен инцидент в Западна Русия:
По време на подготовката за тренировъчен полет ,три от четирите катапултни седалки на Туполев Ту-22М3 ,се задействат . Трима членове на екипажа са изстреляни от самолета .Катапултните седалки на Ту-22М3 изискват минимална скорост от 130 км/ч за безопасно отваряне на парашута.Трима са загиналите пилоти. 23 март 2021 г.
https://www.flugrevue.de/militaer/tupol ... odesopfer/При тежък инцидент на земята, трима души от екипажа на бомбардировач Ту-22М3 от състава на руските ВКС са загинали. Това е станало днес, 23 март 2021 г.
Инцидентът е станал при подготовка за тренировъчен полет от летище Шайковка. Командир на самолетът е бил майор, заместник-командир на ескадрилата, като инструктор до него е щял да лети полковник, командир на полка. Екипажът се е допълвал от щурман и щурман-инструктор.
По официална информация на руското МО, при подготовката за полета е сработила катапултната система на бомбардировача, което е изстреляла трима от екипажа извън самолета. Тъй, като катапултната система на Ту-22М3 не е от клас „нула – нула” (тоест гарантира нормална експлоатация при нулева скорост и височина), парашутите на тримата не са се отворили и те са загинали при удар в земята.
По неофициална информация, инцидентът е станал, след запуска на спомагателната силова установка. Като част от подготовката за полета, командирът на екипажа е включил целия панел с превключватели. По неясна причина, веднага след това се е задействала системата за аварийно напускане на самолета, която се задейства от командира. Тя дава възможност на командира на бомбардировача да изстреля членовете на екипажа, а след това той да задейства своя катапулт.
Катапултните кресла КТ-1М монтирани на Ту-22М3 могат да се използват безопасно само ако бомбардировача се движи със скорост от над 130 km/h, което е довело до гибелта на катапултиралите се. Командирът на бомбардировача е с наранявания, но без опасност за живота, и е настанен в болница.
https://aero-bg.com/2021/03/23/tezhak-i ... s-tu-22m3/rambler.ru разглежда и вариант за диверсия:
Причиной аварии с дальним сверхзвуковым ракетоносцем-бомбардировщиком Ту-22М3 могла стать диверсия. Такое мнение высказал член Высшего совета Общероссийского движения «Сильная Россия», Герой РФ, летчик-испытатель Анатолий Кнышов.
Он отметил, что система катапультирования проверена десятилетиями и ее нештатное срабатывание — случай исключительный.
«Катапультирование происходит в двух случаях: либо каждый член экипажа сам принимает решение покинуть машину и приводит механизм в действие, либо это может сделать один человек, когда остальные, например, без сознания. Он может катапультировать всех. Но вот то, что произошло, больше похоже на диверсию, и я думаю, только комиссия сможет определить причину трагедии», — сказал Кнышов в комментарии «Московскому комсомольцу».
Он отметил, что самолет находился на земле, и никаких предпосылок для срабатывания системы катапультирования не было.
Бомбардировщик Ту-22М разбился под Калугой
В свою очередь, экс-начальник Федерального управления авиационно-космического поиска и спасания при Минобороны РФ, заслуженный военный летчик России генерал-майор Владимир Попов предположил, что катапульта могла самопроизвольно сработать в результате неисправности в системе электропитания.
«Скорее всего, это неисправность электрической системы, обеспечивающей работу катапультных кресел. Потому что просто так сработать три кресла сразу не могут», — сказал он.
Как сообщал «Рамблер», во вторник на аэродроме Шайковка под Калугой произошла авария с дальним сверхзвуковым ракетоносцем-бомбардировщиком Ту-22М3. Во время запуска двигателей бомбардировщика сработала система катапультирования. Погибли три человека, в том числе командир полка, который сидел на месте инструктора.
https://news.rambler.ru/army/46067642-g ... to_defaultА тук е открита тема :
АП с человеческими жертвами с самолетом Ту-22М3 в Шайковке, 23.03.2021 с много коментари по случая и допълнителни подробности от хора експлотирали този и подобен тип самолети:
https://aviaforum.ru/threads/ap-s-chelo ... 39/page-15