Над ?2 млн. са ни нужни за покриване авио-стандартите на ЕС
Ива Иванова
Българските авиопревозвачи и транспортното министерство обединяват усилия за покриване на европейските изисквания така, че да не се стигне до блокиране на българския авиосектор след присъединяването към ЕС.
Поредица от конкретни мерки бяха набелязани по време на среща на авиопревозвачите и транспортния министър Мутафчиев по забележките на ЕК в последния й доклад.
Припомняме, в доклада си комисията отделя специално място на авиционната безопасност и отправя остри забележки спрямо България.
Основният проблем идва от това, че още през 2003 година ЕС приема регламент, съгласно който въздухоплавателните средства в страните членки трябва да имат т.нар. типови сертификати, издавани от европейската агенция за авиационна безопасност.
Това засяга основно нашите карго-превози и селскостопанската авиация, тъй като пътническата авиация в последно време обнови парка си със сертифицирани самолети.
Ако не успеем да покрием евроизисквания, е възможно да пострадат 30% от авиационния парк на България на карго и пътнически превози.
Българските карго-превозвачи ползват най-вече самолети Ан-12, имаме също и Ан-26 и ЕL-410.
Сертифицирането изисква милиони евро. За справянето на ситуацията 5 български авиопревозвачи се обединяват в консорциум и вече са поели финансирането.
По оценка на говорителя на консорциума Георги Попов за момента за сертифицирането са необходими 2 млн. евро, но сумата може да нарасне.
Процедурата се провежда от Европейската агенция за авиационна безопасност на основата на изработен план за действие.
Сертифицирането, тъй като е ангажимент на производителя, ангажира и конструкторското бюро „Антонов", което поддържа изправността на най-големите карго-самолети в света, подчерта Попов.
От бюрото е задействана процедурата по сертификацията, но тя изисква време.
Допълнително проблемът се усложнява от наближаващия краен срок по европейския регламент, въвеждащ изискванията за това сертифициране - 28 март 2007 година.
По неофициална информация от бранша има вероятност този срок да бъде отложен.
Говори се за отсрочка с около 2 години, тъй като самолетите Ан са изключително добри, без аналог, известни и ползвани в ЕС.
На срещата между авиопревозвачите и министър Мутафчиев министърът се ангажирал да се направи преглед на нормативната база и да се издаде информационен бюлетин с всички нормативни изисквания, които ще регламентират въздухоплаването и авиационния бизнес на България като членка на ЕС.
Създадена е работна група, която се заема с преглед на законодателството, с оглед неговото пълна синхронизация с европейското.
Петър Мутафчиев заяви, че от страна на държавата ще бъдат положени максимални усилия за благополучно разрешаване на проблема.
http://news.ibox.bg/news/id_409526082