Според “екшън-плана” за спасяване на авиацията ни:
Чужда авио администрация ще замени ГВА
Българските въздуушни карго компании се пренасочват към регистрация в Сърбия
Мария Василева
5 Октомври 2006
Чужда авио администрация да поеме работата на дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) към Министерство на транспорта, предвижда “екшън плана” за спасяването на българската авиация. Това стана ясно в четвъртък на заседанието на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации. Народните представители поканиха транспортния министър Петър Мутафчиев и заместниците му, за да чуят мерките за защита на българския авиационен бизнес, който има опасност да спре да работи заради липсата на сертификация на самолетите от Европейската агенция по авиационна сигурност EASA.
Предложението да се обърнем към чужда въздухоплавателна администрация е направено от заместник-министъра на транспорта Красимира Мартинова, съобщи пред депутатите министър Петър Мутафчиев. Мартинова отговаря за прилагането на всички европейски норми в транспортния отрасъл и по неофициална информация именно тя е убедила Мутафчиев, че европейските авиационни власти не са сигнализирали за проблеми в сферата на въздушния транспорт.
Пред парламентарната комисия по транспорт Петър Мутафчиев съобщи, че е отказал да избере този “най-лесен” вариант, използван от кипърската авиация за справяне с проблема на родната авиация и е наредил на ГВА да направи всичко, за да преодолее пропуските си в работата.
Любопитно е, че примерът с кипърската въздухоплавателна агенция, който е предложен от заместник-министър Красимира Мартинова, е бил разискван на срещата между министъра по европейските въпроси Меглена Кунева и Матиас Рюте, генерален директор на ГД “Транспорт и енергетика” при Европейската комисия.
На 6 септември тази година двамата се срещат, за да обсъдят критичните бележки към българската авиационна администрация. Според стенограмата от срещата, Матиас Рюте посочва на министър Кунева решението на кипърските авиационни власти като един от възможните вариантите, чрез които и българското правителство също може да реши възникналия проблем.
Не съм удовлетворен от изводите в европейския доклад, поясни Петър Мутафчиев и ще разпоредя проверка дали ГВА си е свършила работата. Според него обаче, оцеляването на авиацията ни, не е само проблем на държавата, а и на авиокомпаниите.
Правителството ще се моли на Европейската комисия да удължи срока за сертифицирането на самолетите ни с още три месеца, а след влизането в Европейския съюз ще се реши проблемът.
Докато ръководството на транспортното министерство се опитва да “замаже” отчасти гафа с българската авиация, петте карго компании планират да изнесат дейността си в съседна Сърбия, съобщиха за Mediapool отлично информирани източници. Те са решили да учредят една обща фирма, която да регистрират извън европейското пространство. Освен че планират да се изнесат бизнеса си, превозвачите са решили да съдят държавата за пълната неангажираност на институциите й за защита интересите на авиобранша.
Мащабите на проблема с българската авиация преди влизането ни в Европейския съюз продължават да остават скрити от българските граждани. От Асоциацията на българските авиокомпании уточниха пред депутатите, че най-лошият сценарий предвижда не само самолетите на селскостопанската и карго авиацията да останат “на земята”, а общото европейско небе да се затвори пред всички български авиокомпании, в това число и пътническите. Разбира се, авиационният бранш съобщи, че ще подкрепи усилията на държавната власт и се надява да не се стигне до този най-лош сценарий.
Големият проблем всъщност е, че ЕASA отказва да признае документите, които ГВА издава в областта на летателната годност, техническото обслужване, операции и лицензирането на екипажите, поради “недостатъчния административен капацитет на инспекторите от ГВА, които извършват проверките, лош контрол върху въздушните оператори, липса на стандартни критерии за оценка и лоша проследимост на част от дейностите, които извършва ГВА”, пише в доклад на EASA. А това засяга голяма част от работата на всички авиопревозвачи.
Евроекспертите уведомяват директно българските власти, че ако не изготвят бързо коригиращ план, с които да отстранят констатираните недостатъци и да го прилага по график под стриктното наблюдение на ЕASA, има опасност комисията да ограничи достъпа на родните авиокомпании до вътрешния авиационен пазар.
Според запознати, ако ГВА не се справи с проблема, е възможно самите авиокомпании да поискат от Европейската комисия да съдейства, за да се назначи друга европейски призната въздушна администрация, която да поеме работата на българските експерти.
Транспортният министър Петър Мутафчиев съобщи, че ще бъдат назначени 18 нови служители в ГВА, които да преодолеят липсата на административния капацитет. Той каза, че последната проверка от европейските авиационни власти е била през май 2005 година и тогава са направени 59-те препоръки.
Година и половина вече европейските авиационни експерти не са идвали на проверка, за да отчетат докъде е стигнала ГВА с преодоляването на проблемите, оплака се министър Мутафчиев.
http://mediapool.bg/show/?storyid=121988