от tkostov » 15 Яну 2007 10:14
Както споменах по-горе, най-интензивната част на CB-то е между 5000 и 10 000 метра. Това е зоната, с най-голяма концентрация на вода, поради което се вижда най-добре на радара. Макар това да е най-опасната част на облака, прелитането през CB е достатъчно неприятно и дори опасно в която и да е част. Радарното ехо на CB-то на различни височини е различно - ако валежът не стига до земята, по-ниските му части може изобщо да не се видят. В същото време на малка височина и отрицателен наклон на антената (на долу) сигналът се отразява от много земни обекти, които поради голямата си плътност се показват на екрана в червено и скриват отметките от облаците. За това при излитане антената обикновено се държи на около 5 градуса нагоре, за да се избегнат земните отметки. С набора на височина наклонът на антената се намалява и достига 0 градуса около 6000-7000 метра, където е най-интензивната част на облаците. Над 10 000 метра антената се навежда надолу, защото често върховете на облаците не се виждат от радара, заради ниската им плътност. Един от методите за определяне на наклона на антената е да се наведе на долу до появяване на земното ехо, след това да се повдигне нагоре, докато то почти изчезне. На височини 10-12 000м наклонът обикновено е около 2 градуса надолу. При това положение, ако отметката на облака изчезне от екрана, когато дистанцията намалее до 40NM, самолетът ще прелети на безопасна височина над него. Ако отметката остане на екрана на по-малка дистанция, облакът трябва да се заобиколи.