Преди около 50 години Франция и Великобритания започват преговори за съвместна разработка свръхзвуков пътнически самолет. Проекта получава името Конкорд. През 1963 година стартира и съветски проект със същата цел. Той получава името Ту-144. На 31 декември 1968 / преди 40 години/ самолета Ту-144 извършва първия си полет. На 5 юни 1969 г. за първи път е премината скоростта на звука, а на 15 юли същата година става първият пътнически самолет, преминал 2 Мах. Създателите на Конкорд обвиняват СССР в технически шпионаж, като за доказателство служат и намерени години по-късно технически планове и документация на самолета у руски шпиони. В отговор руските конструктори заявяват, че сходната им цел е довела до сходни резултати. Поради приликата му с Конкорд, западните медии наричат самолета "Конкордски". През 1973 г. Ту-144 участва в Парижкото авиоизложение и катастрофира, при което загиват екипажът и 9 души на земята. Ту-144 влиза в експлоатация по редовни пътнически линии през ноември 1977 г. Високият разход на гориво, както и някои технически несъвършенства и поредната катастрофа при изпитателен полет през м. май 1978 г. водят до преждевременното извеждане на самолета от експлоатация. Последният пътнически полет на Ту-144 е на 1 юни 1978 г., по-малко от година след първия. Общият брой произведени апарати е 16.
Конкорд излита два месеца по-късно от Ту-144 на 2 март 1969 година. Първия сериен самолет излита през 1973. Конкорд е използван от авиокомпаниите "British Airways" и "Air France" от 21 януари 1976 до 24 октомври 2003, като последният полет е на 26 ноември 2003 г.
Сега Русия и Франция работят съвместно върху нов свръхзвуков пътнически самолет.