Хммм...
Направо не знам от къде да започна...
Преди да продължа, нека да напомня темата - втория зададен въпрос поведе разговора към разискване относно видовете услуги които ATC предлага (чрез подобаващите УКВ честоти) и аз се отпуснах да давам подробни примери какви са, от кое местоположение се предлагат тези услуги и как точно прехвърлят трафика - с цел да улесня потенциалния радио-слушател.
В ретроспект отчитам че направих грешка предполагайки (яавно неточно) че читателите тука имат добро знание на основните правила и закони в авиационната индустрията. Ще се опитам да поправя грешката си. За да не допусна съмнение в качеството на информацията която предлагам, нека да опиша на кратко себе си - аз съм пилот, собственик на самолети и собственик и главен инструктор в теоретично училище за пилоти. Летял съм в 21 страни освен ЮАР, където съм базиран постоянно. Аз имам на разположение AIP-тата на 47 страни, както и всички ICAO основни документи и анекси. Много е важно да отбележа че аз винаги сам подготвям международните си полети, за целта изключително прилежно разследвам всички местни (страната която ще посетя) закони. Което не винаги е лесно, особенно със специфични страни като България. Аз също така разполагам със всички възможни авиациони карти покриващи цялата планета (признавам си, поисках от българското CAA карти на Българското въздушно пространство, на кирилица, ама ми казаха че били държавна тайна

- но това е тема за друг разговор...) Не съм ATC, но знам подробно (и преподавам международно право на въздуха в моето училище) международните закони които формират основата на всички ATC-та, включително и съответните анекси на ICAO, според които би трябвало да се формулира и Българската ATC система.
Но да се върнем обратно към радио-слушане на въздушното пространство, кой е отговорен за него и откъде се дава услугата.
1. Съдейки по , Българската ATC състема има един FIR с два сектора (които предлагат радарна услуга на en-route трафика), три Approach / Departure радарни центъра ( София, Варна и Бургас) и пет Кули (които обслужват летищния трафик процедурно). Същия източник пояснява че София Кула има и наземен радар, който се използва информативно от София Кула, поради факта че на летище София няма Ground услуга.
2. Как да се интерпретира горната информация? Ако целите да чуете целия разговор - започваики от en-route (Control), прехварляйки се първо на Approach после на Tower до спиране на двигателите и обратното - от стартиране, излитане, Departure, Area Control (en-route) - то това може да се направи само на летищата в София, Варна и Бургас. Горна Оряховица и Пловдив оперират само Кула от летището и слушането на Approach / Departure честотите би било дало незадоволителен резултат.
3. Лесново - различно радио в рамките на CTR - това за пръв път го чувам

Не само е неразумно - да има трафик на друга честота в защитеното IFR пространство - но и незаконно. Наистина нямам представа как може подобно нещо да съществува. Също така, каква би била законната орговорност на оператора на радиото в Лесново - той контрольор ли е или само информира трафика? Ако е първото какво пространство контролира, ако е второто, на какво основание той може да спре конфликтен трафик по критично време в София CTR?
4. Приморско - летището е извън границите на CTR, така че няма причина местните ПВП полети да се съгласуват с Бургас Tower. Забележете че не отричам координирането с Бургас Approach / Departure, тъй като това са коректните контрольори на TMA-то, особенно ако полетът от Приморско навлезе в TMA-то на Бургас.
5. Сложността на Българското пространство - не искам да засягам нациналната ви гордост и патриотизъм, ама потърсете и погледнете картите на въздушното пространство на България и после ги сравнете с тези на съседните държави, другите Европейски държави, хей, дори ги сравнете с Африканските, Азиатските и Американските държави и кажете кое ви се струва най-сложно. Не е трудно да се отговори...
6. За различията на България от ICAO - много държави не са 100% съгласувани със стандартите и рекомендациите положени от ICAO. Няма нищо странно в това - тези държави културно публикуват различията си в AIP_GEN_1.7 (според ICAO структура). В Българския GEN_1.7 съдържа една единствена фраза " В ПРОЦЕС НА ПОДГОТОВКА" и е публикувана на 11-Фев-1998. Междувпрочем, Българското AIP е единственото от 47-те с които разполагам дето не дава информация за различията си... Вие съдете сами...
- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...