от Toni » 23 Мар 2005 00:40
Митко пред стандарт....говори за Б733 и Б734 !!!!
- Г-н Павлов, ще вдигате ли цените на билетите след драстичното поскъпване на петрола?
- Купуваме авиогоривото по около $600 на тон. Такава цена не е имало в цялата история на българската гражданска авиация. Следейки тенденцията, очаквам ново повишение на керосина от 1 април. В зависимост от типа на самолета цената на горивото формира между 20 и 40% от себестойността на полета. И ако не намерим механизми за компенсация, поскъпването на горивото остава за сметка на авиокомпанията.
- Големите авиокомпании, летящи от и до София, въвеждат специална такса за обслужване на пътниците, с която вдигат билетите си между 20 и 35 евро. И вие ли ще постъпите като тях?
- Миналата година "Хемус ер" въведе такса за компенсация на поскъпналото гориво (fuel surcharge) от 5 евро на отсечка, която не е променяна досега. Другият начин е намаляване на разходите, както правят някои авиокомпании, които извадиха кетеринга от цената на билета и предлагат храна срещу допълнително заплащане. Докато ние продължаваме да предлагаме храна на нашите самолети. Що се отнася до новата такса за обслужване на пътниците - ще я въведем само по линии, по които вече са я въвели конкурентите ни.
- Това няма ли да ви донесе загуби?
- Не, просто ще имаме по-големи разходи. Но на този етап няма да увеличаваме билетите.
От миналата година реализираме програма за модернизация на авиопарка. Целта е намаляване на разходите чрез замяна със съвременни на самолетите, които харчат повече гориво. Така вече въведохме на мястото на Ту-134 три икономични и по-големи английски машини Вае-146. След закупуването на "Виаджо ер" заменяме Як-40 с по-големите и нискоразходни френски ATR-42. А от тази година започваме подмяна и на трите Ту-154 с "Боинг 737" от сериите 300 и 400. Първият ще пристигне в средата на май, малко след него - и вторият, а до края на годината боингите ни ще станат три. За тях "Хемус ер" подготвя 12 екипажа. Инвестираме в обучението на всеки пилот минимум по $20 хиляди. С трите боинга западните ни самолети стават осем. Забележете - ние купуваме голяма част от самолетите, а не ги наемаме. Така подготвяме авиокомпанията да посрещне достойно предизвикателството на присъединяването ни към ЕС. До началото на 2007 г. в "Хемус ер" ще летят минимум 4 боинга, а общият брой на западните самолети ще бъде между 10 и 15.
Освен това модернизираме и авиотехническата база, която купихме от "Балкан". В нея вложихме огромни средства. Възстановихме сградния фонд и лабораториите. От началото на март започнахме да правим "С" чекове на ВАе-146. Скоро в базата ще се извършват "С" чекове и на MD-82. Подписахме договор с "България ер" за обслужването и на "Боинг 737".
- Ще разширявате ли мрежата от редовни линии ?
- От началото на май ще пуснем трети полет до Кьолн. По същото време ще открием редовна линия до Щутгарт, по която ще летим също 2 или 3 пъти седмично. От лятото отново ще летим до Лайпциг. Предвиждаме интересни схеми за опериране до Германия - например пътникът за Кьолн да може да се върне през Щутгарт и т.н. Обсъждаме до края на годината да открием линии и до Белград, Сараево и Техеран.
- А ще успеете ли да ги откриете, тъй като в публичното пространство вървят слухове за продажбата на "Хемус ер"?
- Пълна глупост! Сега се извършва годишният международен одит на "Хемус ер" от британската компания "Гранд Торнтън". Финансовите резултати ще обявим след приключването му. Те показват, че 2004 г. е поредната, която приключваме с печалба. Само с 2% повече полети спрямо 2003 г. сме постигнали 18,8% увеличение на превозените пътници и 25% скок на приходите. Причина за това са западните самолети, които въведохме.
Само за година и половина капиталът на "Хемус ер" се увеличи от 1 млн. лв. на над 25 млн. лева. Авиокомпанията придоби много активи. Не дължим нищо за гориво, такси, лизинг и пр. Имаме само малки текущи задължения. Собствениците не водят преговори за продажба на авиокомпанията. Нещо повече - до края на годината "Хемус ер" ще стане публично дружество, чиито акции ще се търгуват на борсата и служещите в авиокомпанията ще имат възможност са станат съсобственици в нея.
- В "България ер" имаше брожение сред пилотите. Какво е положението при вас?
- "България ер" позволи един вътрешнофирмен конфликт да излезе наяве и с него да се занимава цялото общество. Хората не бяха наясно, че в "България ер" летят под 20% от пилотите у нас. Така брожението беше представено като конфликт на цялата авиация, което далеч не беше така. В "Хемус ер" работят около 50 летци. През последните години нито един от тях не напусна по собствено желание, за да лети в чужбина. Това е показателно!
- Ще участвате ли в конкурса за приватизация на "България ер"?
- Да, тъй като консолидацията на българската авиация е единственият й шанс да оцелее след 2007 година.
- Каква форма ще намерите да участвате, при положение че внесената в парламента стратегия гъмжи от ограничения, насочени именно срещу българските инвеститори?
- Искам да напомня на депутатите и изобщо на управляващите да не забравят, че чрез "България ер" всъщност се продава българският авиопазар. "България ер" беше създадена с пари от държавата. Тя бе създадена от група добри специалисти и с подкрепата на държавата се стабилизира и завоюва своя пазарен дял. Затова моето категорично мнение е, че най-добре е изобщо да не се обсъжда продажбата й на чужденци. Ако държат да го направят, нека преди това да извадят от портфейла й европейските дестинации и след това да я продават. Защото след фалита на "Балкан" подарихме на чужденците над 50% от българския авиопазар. Защо сега, след като с много труд успяхме да си възвърнем част от него, да го подарим отново - това е антибългарско?
Надявам се, че депутатите ще се вслушат в гласа на експертите и стратегията няма да излезе във вида, в който беше внесена.